Molnár Andi táncossal és Benes Anitával, a Daalarna tervezőjével arról beszélgettünk, hogyan (ne) táncolj esküvői ruhában.
Álljunk meg egy percre, és képzeld el az első közös táncot az esküvőtök napján. Holdfény, romantika, párás tekintetek, büszke nagymamák a látótérben. A töltött káposzta forró gőze bukfencezik a levegőben, Celine Dion a vokálnál, szinte látod a Titanic záró jelenetét magad előtt. A násznép egyik fele a mámorban úszik, a másik fele a grátisz borban. Majd egy, két, há’– indul a zene, ti pedig eltáncoljátok a Savaria táncverseny díjnyertes produkcióját, mert hát Baby-t senki sem ültetheti a sarokba. De a valóság persze nem olyan, mint egy filterezett fotó az Instagramon.
Egyfelől a probléma ott kezdődik, hogy nem minden vőlegény születik Patrick Swayze-nek. Az még csak hagyján, hogy ismerkedésetek hajdanán ellötyögtetek a diszkóban, de David Guetta-ra kettőt-kettőt lépni nem olyan, mint eltáncolni egy angol keringőt. Másfelől az esküvői tánc másik vetülete, hogy nem csak életed választottjával, hanem annak összes családtagjával, rokonával és barátjával is ropnod kell, nem beszélve a saját társaságodról. A ritmust pedig sokan annyira tisztelik, hogy még csak véletlenül sem lépnek rá. A táncok iron man-je, a menyasszony- vagy menyecsketánc pedig csakugyan újabb kihívás, amikor a vendégeid úgy szorítják a borítékot, mint más az orvosi rendelő előtt, és legalább olyan izgatottak is, hogy mikor kerülnek sorra. Ekkora már az is elhiszi magáról, hogy tud táncolni, aki eddig csak a szupermarket sorai között sasszézott, és olyan magabiztosan ringatják a vállad és a csípőd, mint ahogy a nyílt víz egy motorcsónakot.
Na és itt jön a kérdés: melyik az az esküvői ruha, ami mindezt hűséges társadként viseli? Erről (is) beszélgettünk Molnár Andi táncossal és Benes Anitával, a Daalarna tervezőjével. De mindenekelőtt kezdjük az alapokkal.
A tökéletes időzítés
Mielőtt beneveztek egy táncórára, gondoljátok át, hogy milyen elvárásokat támasztotok magatokkal szemben, és mérjétek fel, hogy annak mértéke szerint mennyi idővel korábban célszerű tánctanárhoz fordulnotok. Más felkészülési idő kell akkor, ha utoljára a szalagavatón léptél ütemre, ha a szórakozóhelyeken alibiből egész este egy pohár itallal a kezedben lötyögsz, és akkor is, ha mindkét lábad bal. De ha a Szombat esti láz volt a kedvenc műsorod a tévében, violinkulcs volt a jeled az oviban, és a táncoló talpak a kedvenc meséd, akkor egyértelműen elegendő közvetlenül a nagy nap előtti időszakban tanárhoz fordulni.
„Ez a kérdés általában személyiségfüggő. Ha a pár lazább, és visszafogott stílust képzelnek el, akkor akár már 4-5 alkalom elegendő ahhoz, hogy szerezzenek egy olyan tudást, amivel meg tudják nyitni a táncparkettet. Ennyitől ugyan még nem fogják egész este az ő tánctudásukat csodálni a vendégek, és a tánc nem is lesz túlkoreografálva, viszont kaphatnak egyfajta magabiztosságot a táncórákon. Vannak viszont olyan amatőrök is, akik nem riadnak vissza egy összetettebb koreográfiától sem. Volt például egy olyan párom, akiknek nagyon megtetszett az Ed Sheeran Thinking out loud videoklipjében látott mozdulatsor, amit az énekes egy amerikai táncosnővel adott elő. Ők készek voltak arra, hogy fél évig heti egyszer-kétszer eljárjanak hozzám, és megtanulják azt a táncot emeléssel, forgatással, földön fekvéssel, ritmikai játékokkal együtt – meg is lett a sikerük a végére. A baki általában ott kezdődik, ha nem méri fel a pár, hogy mennyi energiát tud ebbe belefektetni, milyenek a képességeik, és nem tudják, hogy mennyi idővel korábban érdemes tánctanárhoz fordulni” – mondja Andi.
Ne egy fellépésre készülj a varietében
Rendben, hogy ez a nap csak rólatok szól, és boldogan hirdetjük mi magunk is, hogy minden részletet a kívánságaitok szerint alakítsatok, de van egy észszerű határ abban, hogy mi az ideális, ha a nyitótáncra kerül a sor. Például az egészen nem az, ha félórára kibérelitek a táncparkettet és adtok egy revüműsort. Elhisszük, hogy nagyon meg szeretnétek csillogtatni a tudásotokat, de mindennek megvan a maga helye és ideje… egy varietében, nem az esküvőn.
„Az elképzelés a bátrabb, bevállalósabb pároknál általában mindig nagy; ott letáncolnák a csillagokat is az égről – fűzi hozzá Andi. – Ilyenkor kicsit vissza kell húzni a párokat a földre, és elmagyarázni nekik, hogy a kevesebb több alapelvéből kiindulva szemléljék a táncot. Sajnos volt olyanra is példa, hogy nyitótánc előtt a pár 40 percre eltűnt, miközben senki sem értette, hogy mi történik. Aztán kiderült, hogy annyira izgultak, hogy lent gyakoroltak a pincében. Ezen a drága napon szerintem minden percet boldogságként kellene megélni, és nem szabad hagyni, hogy a pillanatok a gyakorlásra és az izgulásra vesszenek el. Meg kell találni azt az egyensúlyt, amiben komfortosan érzik magukat, és nem kell feltétlenül virtuóznak lenni. Fontos az önismeret és persze a türelem a másikkal szemben, mert ez akár egy stresszhelyzet is lehet, hiszen hiába táncoltatok már együtt egy buliban, egy tanult tánc teljesen más. Fontos, hogy el tudd fogadni, ha ő többet bakizik, mint te.”
Az ideális hossz
Közvetlenül az előbbi ponthoz kapcsolódik az ideális hosszúság kérdése is. Ha olyan rövid a tánc, hogy belefér két villa sütemény közé, az nem optimális; ugyanakkor az sem, ha úgy elnyújtjátok, mint nagymamád a rétestésztát. Az is legalább olyan hamar elszakad, mint a vendégek türelme.
„Akadnak vad, akár hat perces elképzelések is. Ilyenkor azt szoktuk tanácsolni, hogy inkább osszák ketté a „produkciót”: készüljenek egy koreográfiával a nyitótáncra és egy másikkal éjfél környékén. A legideálisabb hosszúság a 3 perc körüli időtartam. Ez még befogadható a vendégek számára, van eleje, íve, tetőpontja, csattanója. Gondolj csak bele, hogy a közösségi médiában is mi az a hossz, amit türelmesen végig tudsz nézni. Ha rövidebbet választotok, a közönség fel sem fogja, hogy mi történt, ha hosszabb, akkor pedig jogosan érzik a vendégek, hogy nem egy táncestre jöttek” – tanácsolja Andi.
Tánctípusok, amik még mindig viszik a prímet
John Travolta szerettél volna lenni a sulis farsangon? A Step up-on nőttél fel? Főzés közben mindig a Mamma mia megy a háttérben? Úgy táncolsz a zuhany alatt, mint Alexandra a Flashdance-ben? Lennél Richard Gere partnere a Hölgyválaszból? Bach folyik az ereidben? Legyen szó bármelyikről, a legfontosabb, hogy a táncotok azt tükrözze, amilyenek ti vagytok. Ha pedig elvesznétek a lehetőségek terén, Andi „idegenvezetőként” ad tanácsot a népszerű táncok elágazásánál:
„Talán még mindig a keringő számít szupersztárnak az esküvői táncoknál. Most viszont már nem kell csak a klasszikus zenékben gondolkodnotok, hiszen rengeteg olyan feldolgozás és filmzene van, ami mai hangszerelésű, romantikus, friss és illik egy modern esküvőre is. Viszont a sokáig élvonalban lévő, refrénekből összemixelt retró slágerek, összevágások talán már picit lecsengtek az utóbbi időben. Én mindig azt szoktam kérni a pároktól, hogy küldjék el a kedvenc zenéiket, vagy ami róluk szól. Én például az esküvőmön arra táncoltam, amire először kért fel táncolni a férjem.”
Ha a vőlegényed nem Patrick Swayze
Bocsi Baby, de ez teljesen természetes.
„Vannak kivételek, de azért a nagy többség a menyasszony unszolására jelent meg a táncteremben. Ez a természetünknél fogva adódik, a kislányok már kicsi koruk óta ugrálnak, mozognak a tévé előtt, a férfiaknak pedig ez sokkal nehezebben megy. Ilyenkor fel kell hívni a nő figyelmét arra, hogy legyen tekintettel a párjára és legyen türelmes vele szemben. Ellenkező esetben a férfi még jobban befeszül és az nem vezet sehova. Eleve már én is nőként instruálom őt; idegörlő lehet, ha egyszerre két nő mondaná neki, hogy mit csinál rosszul, vagy mit csináljon máshogyan. Gondolj csak bele, hogy a táncban még mindig a régi konvenciók vannak, a férfi vezet, a nő követ, így neki nemcsak a saját lábára és a zenére kell figyelnie, hanem arra is, hogy vezesse a partnerét. Nagyon sok olyan faktor van, ami neki nagyobb feladattal jár.”
Meglepetések az esküvőn, avagy a jóból sosem elég
Meglepetés tánc az esküvőn? Miért ne?! Andi ehhez is adott tippet: „Én nagyon szeretem a meglepetéseket, és azt, ha valami nem sablonszerűen vagy túlzottan beállítottan zajlik. A bevállalósabb párok például éjfél körül előrukkolhatnak egy vidámabb hangulatú tánccal, ami akár követheti az esküvő tematikáját is, vagy megjelenítheti a pár személyiségét. A mi meglepetés táncunknál például összetereltük a násznépet a táncparkettre, azzal, hogy egy közös fotót szeretnénk készíteni. Közben megszólalt a zenénk, a férjem spontán odajött hozzám, magához húzott, majd elkezdtünk táncolni”
Így táncolj menyasszonyi ruhában
Fontos hangsúlyoznunk, hogy a menyasszonyi ruha funkciója és jellege nem azonos egy olyan ruháéval, amiben elmész szombat este táncolni a barátnőkkel, vagy amiben részt vehetnél egy táncversenyen. Űrruhában sem mászol hegyet, vagy ha mégis, hát nem leszel egy alpinista. Természetesen egy esküvő nem telhet el tánc és szórakozás nélkül, ugyanakkor fontos mérlegelned magadban, hogy számodra mik a prioritások. Ha gyerekkorod óta álmodozol egy nagy volumenű, királylányos ruháról, akkor relatív kevés eséllyel fogsz előadni egy quick stepet, vagy más ütemes táncot a násznép előtt. Legyen az uszályod egész pici, vagy akkora, mint Meghan Markle-nek, ne számíts akkora mozgástérre, mint a Jupiter keringési távolsága. Nem fogsz tudni benne hátrafelé lépni, és ha nem követ egy anya-nagyi-testvér-barátnő hárem a koreográfia közben, nem fogod tudni félpercenként megigazítani, hogy ne akadjon bele a lábad. Summa summarum, ha a véredben van a ritmus, már a ruhaválasztás első pillanatában fontos döntened, hogy mik azok a részletek, amiket el tudsz engedni, és mi az, amihez ragaszkodsz. Lábjegyzetben tesszük hozzá, hogy ehhez elengedhetetlen egy jó tánctanár közreműködése is, aki felhívja a figyelmedet ezekre az apróságokra, elvégre nem lehet mindannyiunk tapasztalt menyasszony.
„Én mindig félrehívom a menyasszonyt, és megkérem, hogy mutasson egy fotót a ruhájáról. Megkérdezem, hogy fel tudja-e emelni a lábát, milyen lesz a szoknyája szélessége, fel lehet-e csatolni, le lehet-e venni az uszályát, a lába közé tud-e lépni a férfi. Ezek azért fontosak, mert senki sem szeretné, hogy ne tudjon kényelmesen mozogni tánc közben, vagy hogy botladoznia kelljen” – teszi hozzá Andi.
Megjegyezendő, hogy egy esküvői ruha elsődlegesen a vizuális érzékeinkre hat. Gondolj csak bele, hogy hányszor játszottál el azzal a gondolattal, hogy vajon tetszel-e majd vőlegényednek, szereti-e majd a ruhát rajtad, amit választottál. Cáfoljatok meg, de viszonylag ritkán jut az eszedbe ilyenkor, hogy vajon emelés közben egy spárgát tudsz-e majd csinálni, vagy hogy Michael Flatley babérjaira szeretnél törni. Ezért nálunk a mérleg abba az irányba billen, hogy az alapvető kényelmi és egyéb külső szempontoknak tökéletesen megfelelő ruhával hagyjátok el a szalonunkat. Egyedileg mindent a ti méretetekre készítünk, fokozottan figyelnünk a kívánságaitokra, és ügyelünk a ruhával szemben támasztott szakmai követelményekre, többek között annak a hosszúságára – csak hogy a témához kapcsolódó momentumot kiemeljünk. Ezért a bélés anyaga általában 1-2 centiméterrel a föld fölött húzódik, még a külső réteg pontosan a föld vonala fölött. Így kerülhető el, hogy a szoknya ne úgy himbálózzon a föld fölött, mint egy vidéki templomharang.
A fentiek tükrében Andit kérdeztük arról is, hogy szakmabeliként milyen tapasztalatai, tanácsai vannak arra vonatkozóan, hogy a menyasszonyi ruha és az első tánc tengelyén hogyan lehet megtalálni az ideális középutat: „Ha valaki ragaszkodik a nagy ruhához, ahhoz is vannak alternatívák, például egy slow foxtrott, vagy bármi, amiben a sétalépések dominálnak. De itt is elengedhetetlen, hogy a férfi a lábad közé léphessen egy kicsit, tehát nem megfelelő, ha a ruha túl szűk. Emellett én még azoktól a fazonoktól is szoktam aggódni, amik túlságosan kivágottak vagy pántnélküliek – félő, hogy valamilyen kellemetlenség előfordulhat. Figyelni kell a hosszúujjú ruháknál is; ott az az ideális, ha legalább vállmagasságig fel tudja emelni a nő a karját. Mindent összevetve pedig még mindig ki lehet aknázni azt a lehetőséget, hogy az esti bulira átöltözik a menyasszony, megelőzve ezzel minden problémaforrást.”
Gondolj a cipőre is!
„Én azt szoktam kérni a pároktól, hogy mielőbb szerezzék be azt a cipőt, amit az esküvőn viselnek majd. Egyrészt fel kell készülni arra, hogy esetlegesen hol sérti fel a lábad, másrészt annak, aki kevésbé gyakorlott, sokkal könnyebb, ha egyből magassarkúban bontogatja a szárnyait. Nyilván ki lehet próbálni tornacipőben vagy mezítláb is, de nem lesz ugyanaz az érzés. Egyrészt ha felveszel egy magassarkút, ösztönösen jobb lesz a testtartásod, másrészt a férfiaknak is könnyebb megszokni a magasságkülönbséget még a próbák alatt. Egyébként a vőlegényeknél is hasznos, ha ugyanolyan talpú, kiképzésű cipőt hoznak magukkal, mint amiben majd a nagy napon lesznek” – javasolja Andi.
Benes Anita tanácsa:
„Számomra mindig nehéz kérdés, hogy az esküvői ruha alkalmas-e versenytáncra. A választ egészen egyszerűen és röviden, akár egy szóban meg tudnám fogalmazni: nem. Azt gondolom, hogy egy esküvői ruha sohasem töltheti be egy versenytánc ruha szerepét, hiszen nem lehet benne bonyolult tánclépéseket tenni, nem tud odalépni a nőhöz a férfi. Talán ez utóbbi a legáltalánosabb gond, nem is feltétlenül az uszályt vagy a ruha hosszát emelném ki, mint megoldhatatlan problémát.
Az a tapasztalatom, hogy mindig csak az esküvőt közvetlenül megelőző időszakban tudatosul a menyasszonyokban a „Hogyan tudok majd táncolni ebben a ruhában?” kérdés, hiszen a ruhát már szinte gyerekkorukban kiválasztják – de legalábbis jellemzően fél évvel az esküvő előtt –, a táncot viszont sokan csak egy-két hónappal a nagy napot megelőzően kezdik el betanulni. Végül pedig csak az utolsó pillanatban realizálódik a menyasszonyokban, hogy amit farmerben és tornacipőben könnyen eltáncoltak, az nem biztos, hogy ugyanúgy fog sikerülni a kiválasztott esküvői ruhában is.
Bevallom, amikor ruhát tervezek, nem is az szerepel a tervezési szempontok élén, hogy valaki abban majd egy háromperces előadást tudjon tartani. Természetesen próbálunk trükköket bevetni, és mindent elkövetünk a legjobb tudásunk szerint, de ezek mindig komoly kompromisszumokkal járnak. Mégiscsak az esküvő egyik központi főszereplője a menyasszony és az ő ruhája, amit gyakorlatilag egész idő alatt visel, emlék marad az összes fotón és videón. Ezzel szemben az első tánc csupán néhány pillanat a napból, amiért aránytalan áldozat lenne levágni a ruhauszályát, rövidebbre szabni a hosszát, vagy pedig a hátára varrni egy patentot, ami a nap többi részében elronthatná a ruhát.
Én sokkal megfelelőbbnek tartanék egy olyan megoldást, ami szerint a menyasszony a tánc idejére átöltözik, felvesz egy táncruhát – legyen az akár designer, akár fast fashion ruha, vagy pedig egy speciális táncruha. Másik opcióként pedig lehetőség lehetne az is, hogy a táncot alakítja a tanár a menyasszony ruhájához, hiszen a koreográfiában is meg lehet valósítani olyan elegáns, könnyed mozdulatokat, amelyekben nem jelent jelentős akadályt a ruha. Szerintem gyönyörű lehet a tánc a menyasszonyi ruhában, de az esküvőmön én biztosan életem leszebb napját szeretném megvalósítani, nem pedig életem leglátványosabb koreográfiáját.”
Első tánc az esküvőn: 8 híresség és a dal, amit választottak – kattints!