Évértékelő nagyinterjúnkban Benes Anita mesél arról, hogy ő magánemberként és cégvezetőként hogyan élte meg a tavalyi évet, milyen kihívásokkal nézett szembe a Daalarna, és milyen tanulságokkal szolgált számára a koronavírus-járvány kitörése óta eltelt időszak. Anita arról is mesélt, hogy mostantól milyen kisebb-nagyobb változtatások és fejlesztések segítik a csapat és a vendégek egészségének még nagyobb védelmét a szalonban.
Hogyan értékeled ezt a szokatlan évet? Milyen kihívásokkal nézett szembe a Daalarna 2020-ban?
Benes Anita: A tavaszi első hullám a riadalom mellett kíváncsisággal is párosult, hiszen korábban még sosem kerültünk hasonló helyzetbe. A legnagyobb kihívást akkor az jelentette számunkra, hogy átsegítsük a Daalarna menyasszonyokat a bizonytalan helyzeten, a lehető legjobb tudásunk szerint. Együtt izgultunk velük amiatt, hogy vajon megvalósulhat-e a hónapok óta szervezett esküvőjük, miközben a háttérben logisztikáztunk: próbáltuk a lezárt határok ellenére is időben beszerezni az alapanyagokat, átszervezni a próbáikat az állandóan változó esküvői időpontokhoz igazodva, és biztosítani őket arról, hogy rajtunk biztosan nem fog múlni a nagy napjuk. Egy esküvő szervezése egyébként is egy intenzív, felfokozott érzelmekkel járó időszak, a világjárvány miatti kiszolgáltatottság pedig még erre tett rá jó néhány lapáttal. Ezért az energiáink jó részét arra csoportosítottuk, hogy biztassuk és segítsük a vendégeinket ebben az új helyzetben is.
Mindezek mellett természetesen a saját csapatom biztonsága is elsődleges volt. Akik tudtak, azok otthonról dolgoztak, a ruhák készítése, szabása, varrása, díszítése viszont sajnos nem oldható meg home office-ban. Ezek a munkatársak a lehető legbiztonságosabb körülmények között, folyamatos fertőtlenítés mellett, maszkban dolgoznak a járvány kezdete óta.
A nyár szerencsére rendben lement, sok esküvőt sikerült megtartani, amit az is bizonyít, hogy soha ennyi pozitív visszajelzést és köszönetet nem kapott még a Daalarna csapata a menyasszonyoktól. Sokan írják, mennyire jólesett nekik, hogy mellettük álltunk, és az esküvői ruhájuk lehetett az a része az esküvőszervezésnek, ami miatt biztosan nem kellett aggódniuk, fix pontként tekinthettek rá a nagy nap időpontjának, helyszínének és egyéb szolgáltatóinak átszervezése ellenére is.
Hogyan változott a helyzet az őszi második hullám hatására?
Benes Anita: Ősszel sajnos sokkal nehezebb lett a helyzet, de összességében mégis hálás vagyok, mert minden megrendelt esküvői ruhát el tudtunk készíteni, miközben hatalmas logisztikai nehézségekkel találtuk szembe magunkat az alapanyaggyártók és a beszerzés között.
Bár a járvány még mindig tart, optimistává tesz az is, hogy továbbra is érkeznek a megrendelések a menyasszonyoktól, reménykedve tervezik a párok a 2021-es esküvőjüket. És ahogy már említettem, rajtunk biztosan nem fog múlni a nagy napjuk.
Vezetőként mennyire nyomasztott vagy motivált, hogy nem csak a saját, hanem egy egész csapat és a vendégek egészségéért is felelsz?
Benes Anita: Talán ez volt a legnehezebb. Sok év munkája van abban, hogy egy ennyire fantasztikus csapat jött össze a Daalarnánál, és az első gondolatom az volt, hogy ezt szeretném megőrizni és megtartani. Bár most már látszik, hogy a turizmushoz és vendéglátáshoz képest a mi szektorunkat nem érték akkora veszteségek, de az elején ezt még egyáltalán nem lehetett látni.
A szalonban a járvány előtt is fontos volt a higiénia és a tisztaság (mivel fehér ruhával dolgozunk, mindig is kiemelt figyelmet fordítottunk erre), de az elmúlt egy évben ez még inkább felerősödött. Mind a vendégek, mind a csapatom biztonsága elsődleges számomra, ezért minden egyes helyiségbe vásároltam egy-egy professzionális légtisztító berendezést, ami a lehető legbizonságosabbá teszi a működést és a vendégek ruhapróbáit azáltal, hogy a baktériumok, vírusok és gombák 99,9 százalékát kiszűri.
Ilyen légszűrő berendezések jellemzően orvosi, fogorvosi rendelőkben találhatóak, és a legmagasabb technológiával készülnek – a forgalmazó meg is lepődött azon, hogy ezek a készülékek nem orvosi környezetbe, hanem varrodába, irodába, próbaterembe kerülnek, és a Daalarnában ilyen komolyan gondolom a környezetemben élők védelmét. A nagyvárosi emberek egyébként is nap mint nap ki vannak téve a légszennyezettségnek, a különféle allergiákról nem is beszélve, így a berendezéseknek a járvány lecsengése után is nagy hasznát fogjuk venni.
A készülékek december eleje óta megtalálhatók a szalonban és a varrodában is, és már másnap érezték a munkatársak a jobb levegőminőséget, ami mentes a portól, a pollenektől és a különféle baktériumoktól, vírusoktól.
Szerinted milyen pozitív változások maradnak itt velünk a koronavírus járvány után is?
Benes Anita: Ami biztosan megmarad (legalábbis szívből remélem), az az egymásra való odafigyelés, amit szerintem ez a helyzet jó értelemben erősített meg. Aki átél egy ilyen helyzetet, az egyébként is óvatosabbá és érzékenyebbé válik, és talán ennek hatására nem csak a saját magunkra és másokra, de a Földre és a környezetre való odafigyelés is nagyobb hangsúlyt kap a jövőben.
Azt gondolom, hogy az idei még továbbra is egy kihívásokkal teli év lesz. Szerintem az egy jó irány, ha az elmúlt időszakban megtapasztalt befelé fordulás, az események intimebb, privátabb megélése a jövőben is megmarad. Talán előtérbe kerülnek meghittebb, kisebb létszámú, kevésbé kitárulkozó esküvők, jobban odafigyelve egymásra és a lényegre. Ez teret adhat az egyediségnek és a személyközpontúságnak is. A siker kulcsai a személyes, biztonságos, privát események lesznek.
Neked mit tanít, mit tanított ez a helyzet?
Benes Anita: A karantén nekem tulajdonképpen egy kísérlet volt arra, hogy megtanuljak olyan dolgok nélkül élni, amiket egyébként szeretek; ilyen az utazás, a szórakozás vagy például az étteremben vacsorázás. Érdekes volt megtapasztalnom, hogy egészen könnyen ment az ezekről való lemondás, hamar elfogadtam, hogy ez egy ilyen év, amikor itthon kell maradnom és be kell tartanom bizonyos szabályokat. Sokkal fontosabb volt az, hogy továbbra is dolgozhassak, illetve hogy magamat, a szeretteimet és a környezetemben lévőket is bizonságban tudjam.
Hozzáteszem, hogy nem ez az első nehéz év a Daalarna életében: 2008-ban már átéltünk egy gazdasági világválságot, és megtanultuk nem természetesnek venni a fejlődést és a növekedést. Az az időszak sokat tanított arról, hogy mennyire törékenyek és múlók lehetnek még a legstabilabbnak hitt dolgok is. Most sokat segített ez a tudás is abban, hogy ne essek pánikba, így viszonyleg gyorsan, nagyjából egy hónap alatt alkalmazkodtam a megváltozott körülményekhez. Ez is nagyon érdekes egyébként, hogy míg áprilisban még ijesztőnek és kilátástalannak tűnt az új helyzet, hamarosan már azon kaptam magam, hogy a feladatra és az előttünk álló kihívásokra koncentrálok, nem volt időm arra, hogy nagyon elkeseredjek.
Ami még jó hír, és nem csak számomra, de remélehetőleg a Daalarnát kedvelőknek is, hogy egyszer sem jutott eszembe az elmúlt hónapok alatt, hogy valami újba kellene fognom. A belénk vetett bizalom hatására valósággal szárnyalni kezdtem az új BUDAPEST kollekció tervezése során, és ennek köszönhetően ez az időszak még inkább megerősített a munkám létjogosultságába vetett hitemben.
NÉHÁNY IDÉZET DAALARNA MENYASSZONYOK VISSZAJEZÉSEIBŐL
Edit: Ezúton szeretném még egyszer megköszönni azt a profi munkát, és kedvességet, amit az egész próbafolyamat során nyújtottatok számomra. A ruha csodálatos lett, imádtam viselni, szebbet el sem tudtam volna képzelni.
Gabriella: Hálásan KÖSZÖNÖM Nektek a csodálatos ruhámat, a szakértelmeteket, a kedvességeteket és a baráti ám professzionális légkört, melyet minden egyes ruhapróbám alkalmával tapasztalhattam. A ruhám tökéletes, szerelem első pillantásra (ami igazából már jóval a próba előtt, a FOLK kollekció kampányfotóit nézegetve bekövetkezett 🙂 ). Amikor felpróbálhattam a kiválasztott darabot, olyan érzés volt, mintha nekem lett volna tervezve, teremtve – annyira illett hozzám, annyira én voltam. Vagány és elegáns, légies és kényelmes. Nem győztem a bókokat a próbák alatt a kísérőimtől, és mondani sem kell az esküvő napján családunktól és barátainktól: “Úristen Gabi, ez a ruha annyira te vagy!”.
Kata: A Ruha (mert megérdemli a nagybetűt) csodálatos volt. Mindenki el volt ájulva tőle, nem győzték dicsérni. Imádtam minden pillanatát a viselésének. Külön örültem, hogy más napon tartottuk a kreatív fotózást, így többször is felvehettem.
Virág: Szeretném megköszönni Nektek ezt a csodálatos élményt, hogy én is Daalarna-menyasszony lehettem, és igazi királylánynak érezhettem magam a csoda ruhámban a nagy napon. Hálás vagyok a sok segítségért és tanácsért, azért, hogy mind a Szalonban mind a Varrodában maximálisan figyelmes és kedves volt mindenki, és, hogy így meg tudtátok valósítani, amit megálmodtam. Mindig nagyon vártam a próbákat és az esküvő után volt is bennem hiányérzet erősen.Tényleg köszönök mindent️. 🙂
Anita: Sosem tervezgettem nagyon az esküvőmet, de azt mindig is tudtam, hogy Daalarna ruhában szeretnék férjhez menni. Én volt a legboldogabb amikor kiválasztottam az én ruhámat. Hihetetlen volt az a kedvesség és profizmus amivel minden alkalommal a kiválasztástól egészen a ruha átvételéig találkoztam. Még egyszer nagyok szépen köszönök mindent, és remélem, mehetek még hozzátok, bár már csak alkalmi ruháért.
Zsuzsanna: Még egyszer köszönök mindent, amit értem tettetek azokban a kicsit sem egyszerű hónapokban, amikor a korona járvány legkellősebb közepén küzdöttem a menyasszonyi ruhámért! Kívánom,hogy ebben az évben is rengeteg boldog menyasszony távozzon a szalonból elégedetten. 🙂
Dalma: Szeretném megköszönni az egész csapatnak, hogy ebben a bizonytalansággal teli nehéz időszakban is szívvel-lélekkel dolgoztatok és elkészítettétek álmaim ruháját.
Ide kattintva kérhetsz időpontot egy ingyenes ruhapróbára a budapesti Daalarna szalonban. Ha inspirálódnál az esküvődre, nézz körül a Pinterest és az Instagram oldalainkon is!