A modellek világát számtalan kérdés övezi a külső szemek számára. Néhány izgalmas titokról rántom le a leplet és általános sztereotípiát cáfolok meg. Igyekszem felhívni a figyelmet a divatbemutatókon való kiemelt szerepükre és az általuk bejárt út izgalmaira.
A fashion show műfaját elsősorban a szakmának álmodták meg. A ‘90-es évek nagy szupermodell dömpingje előtt sokkal is tartottak igazán egyedi és izgalmas koncepcióval megálmodott bemutatókat, amelyek elsősorban a buyereknek és viszonteladóknak készültek. Ebből adódóan pedig a műfaj 100 éves történelmének kezdetén sokszor titokban zajlottak az események, melyek éppen ezért exkluzívabb hatást keltettek. Másrészt talán innen is eredeztethető az emberek féktelen kíváncsisága és érdeklődése a fashion show-k iránt. Akkoriban még nagyon nehezen lehetett a misztikusnak tartott divatvilág részévé vagy legalább egy picit bennfentessé válni. Alapos “vizsgálatokra” és ajánló levelekre egyaránt szükség volt ahhoz, hogy egy ilyen közeg befogadjon.
A tervezők kifejezetten szerették, ha a modell nem volt annyira ismert, amely megkönnyítette azt is, hogy valóban mindenki a legfőbb attrakcióra, azaz a ruhára figyeljen. A sokszor napokig tartó események (különböző csoportok eltérő napokon) kapcsán az idő folyamán sok minden változott, akár a kollekciók prezentálásáról van szó, akár a nőideálok modellekkel szembeni elvárások tekintetében vizsgáljuk a kérdést.
Képzeletbeli időutazásunk után érdemes visszatérni a jelenbe, hogy szemügyre vegyük azokat a differenciákat, amelyek meghatározóvá váltak a fent említett kérdéskörben. A kollekciókat övező események valódi ünnepekké nőtték ki magukat, a márkák vagyonokat költenek a tökéletes díszletre és kommunikációra, napokat fordítanak arra, hogy hosszas castingon megtalálják azokat a modelleket, akik hűen közvetítik a brand által lefektett alapokat. Hosszú és komplex folyamatok tesznek egy show-t professzionálissá, s aligha tudhat valaki erről többet hazánkban, mint Benes Anita, a Daalarna megálmodója, akinek éves bemutatója (mindamellett, hogy hatvannál is több kreációit prezentál a nagyérdeműnek) elképesztő tömegeket vonz. A divatvilág demokrtizálódása által pedig mindenki előtt megnyíltak a kapuk, hiszen akárcsak a Daalarna esetében, egyre több bemutató válik nyilvánossá a nagyközönség számára is.
A nagy eseményt hosszas előkészületek előzik meg, így a modellek kiválasztására is fokozott hansgúlyt feketetnek, mely itthon is a nemzetközi mércének megfelelően történik. Természetesen a nagyobb közönség, több kritikával járhat, amelynek adott esetben még örülhet is az ember, feltéve, ha az építő jellegű – tehát a művész javára válhat a következő szezon tervezési előkészületei előtt. Mégis milyen szerepet tölt be mindebben a komplex metódusban a modell?
Prezentál. Reprezentál. A modellek feladata elsősorban nem a személyiségük általi meggyőző erő kinyilatkoztatása, hanem a kreációk méltóságteljes viselése. Kifutóra lépni a kíváncsi szemek elé, ahol a tét nem más, mint az első benyomás egy debütáló ruhaköltemény okán. Mindeközben pedig megannyi szempár figyeli őket, kiknek tulajdonosaiban számtalan gondolat cikázik akár a ruha anyaghasználata vagy a modell karcsú alakja és annak elérése kapcsán.
Sok esetben alapvetően kedvező testi adottságokkal kerülnek be az ügynökséghez, hogy aztán a Daalarna kifutóján hódítsanak. Van-e joga egy hozzáértőnek vagy éppen a divatszakma szempontjából civilnek számító személynek kritizálnia őket? Mindent lehet, kulturált kereteken belül. Megéri? Aligha. Fiatal lányokról beszélünk, akik nővé érésénél mi is jelen lehetünk egy pár perc erejéig. Másrészt ha szakmai érveim eddig nem lettek volna elég meggyőzőek, akkor jöhet a jó öreg empátia, elvégre senki sem szeretné, ha gyermekét nyilvános platformon szidalmaznák. London, Milánó, Párizs… mind-mind dicsőítik a karakteres arcú modelleket és ünnepli az korábbi szépség ideálok határainak átlépését (vagy azok feledésbe merülését). Csatlakozzunk hát hozzájuk mi is, gondolkodjunk nyíltan, tudatosan és nyilvánítsunk véleményt ésszerű keretek között. Így lesz szép az élet és igazán élvezhető egy olyan magát tradícióvá kinövő bemutató, mint a Daalarna Fashion Show minden év februárjában.
Grafika: Hajdú Anett