2002. Ekkor indult a Daalarna útja. Az elmúlt 18 évet éppen ezért nehéz lenne néhány mondatban összefoglalni. Négy kontinens, több ezer menyasszony, milliónyi történet. Ezeket a számokat redukáltuk 10+1-re, összefoglalva azt a 10 kampányt – és a mögöttük lévő hangulatot és gondolatot –, ami leginkább a szívünkhöz nőtt az elmúlt egy évtizedből. Tarts velünk az időutazásunkban, amelyben Benes Anita arról is mesél, számára milyen emléket idéznek ezek a kampányok.
Egy kampány születése
“Mindemellett természetesen minden más, a világban éppen zajló történés is hatással volt rám. Egy új mozifilm, egy különleges épület, egy érdekes videóklip, egy új előadó. Rengeteg dolog képes egy kollekció elindítását befolyásolni. A kiindulópont viszont mindig állandó: ha csak tehetem, az érzelmekhez és érzésekhez nyúlok vissza, ezekből táplálkozom, és csak ezután jönnek az aktuális trendek, alapanyagok, stílusok.”
Az évek alatt a divat, és vele együtt a világ is mérhetetlen ütemben fejlődött és változott. Felgyorsultak a mindennapok, az elvárások, a gazdaság, és a történésekre adott reakcióink. Ennek hatása, hogy míg korábban elegendő volt egy kollekció debütálása egy évben, addig mára már már szezononként, sőt, akár havonta kerülnek új ruhadarabok a polcokra. Ez a változás hozta magával azt is, hogy a Daalarna is két kampánnyal készül egy évben. De hogy célravezető-e az a sebesség, amit a világ diktál?!
“Egyrészt van bennem egy lassúságra törekvés, ami lassacskán talán már kezd újra értelmet nyerni. Egyre inkább előtör az az életérzés, hogy fogjuk vissza magunkat, ne akarjunk egy felgyorsult világban élni és állandóan minden kihívásnak megfelelni. Másfelől viszont rengeteg olyan impulzus ér, ami inspirál, és arra sarkall, hogy reflektáljak rá. Így nem is feltétlenül a gyorsaság ellen küzdök, inkább az értelmetlen pazarlás az, ami a korunk egyik nagy hátulütője.”
Kedvencek az elmúlt 10 évből
LOVESTORY, 2017
Életünk során sokféle szerelemmel találkozhatunk, legyen az a gyerekkori első szerelem, egy mindent elsöprő fellángolás, egy soha be nem teljesülő vágyakozás vagy egy biztonságot adó, nyugodt kapcsolat. Ez az izgalmas változatosság inspirálta ezt a kollekciót. A romantikus princess szabástól a nőiesen szexi sellőruhán át a visszafogott, minimalista fazonokig a szerelem sokszínűségét a klasszikus esküvői alapanyagok mellett valószerűtlen, illúzióhatású uszályok, változatos vonalvezetés, festményszerű, absztrakt minták, érzelemgazdag színek, valamint játékos részletek jelképezik a kollekcióban – azért, hogy mindenki megtalálhassa benne az Igazit.
FOREVER, 2012
“Ez egy nagy kedvencem volt. Az egész kampány Tombor Nelliről szólt; aki az egyik legnagyobb múzsa a Daalarna életében. A kampány központjában épp ez a gondolat állt: akkor már régóta dolgoztunk együtt, és úgy éreztük, szeretnénk egy emléket állítani az időtálló és az örökérvényű kapcsolatoknak. Szerintem a mai napig ez az egyik legszebb anyagunk” – avat be a kulisszákba Anita.
WHISPER, 2019
„”Míg a korábbi évekre a trendkövetés volt a jellemzőbb, napjainkban a párok egyre inkább mernek önmagukra, a saját vágyaikra, megérzéseikre hallgatni, ha esküvőre készülnek. Az önkifejezés vágya sok mindenben megjelenhet, a ruha- és helyszínválasztástól a részletkérdésnek tűnő apróságokig. Ez a befelé fordulás inspirált a kollekció megalkotásakor, amelyhez Izlandnál tökéletesebb helyszínt nem is találhattam volna. Évek óta nagy vágyam volt, hogy egyszer ezeken a rejtélyes, már-már nem evilági hangulatú tájakon készülhessenek el a Daalarna kampányképei” – meséli Benes Anita.
“A mai napig ez volt számomra a legizgalmasabb kampányfotózás, mind hangulatában, mind környezetében. Amikor az Instagramon megjelennek az #ilovemyjob hashtagek, akkor ez épp olyan fotó lenne, amelyhez én is hozzátenném – bármennyire is elhasznált ez a kifejezés. De ez egy valódi örömmunka volt, ami nem lett volna igazi a csapatom nélkül. Az is az egyik legfontosabb volt számomra az elmúlt 10 évből, hogy szinte mindig ugyanazok az emberek vettek körül. Ugyan könnyebb úgy megújulni, hogy új embereket hozol a csapatba, akik majd új ismeretekkel, inspirációkkal, hangulattal, munkastílussal gazdagítanak, de én mindig nagyobb kihívásnak éreztem azt, hogy ugyanazokkal az emberekkel újuljunk meg évről évre.”
CITY, 2011
“Ebben az időszakban mindennek kozmopolita hangulata volt a világban. Mindenki célratörő és tudatos volt – ehhez próbáltuk az esküvők légkörét is igazítani. A kampány egyik különlegessége, hogy Axente Vanessával dolgozhattunk együtt, aki akkor még a pályája elején volt. A fotózás közben végig azt mondogattuk neki Papp Évi fotóssal, hogy vajon ha egyszer majd híres lesz, fog-e még emlékezni ránk. Fél év kellett, és el is indult a világsiker felé, aminek én nagyon örülök, szurkoltam neki. Végül az aggodalmunk okafogyottá vált.
Vanessa nemcsak emlékezett ránk, de minket is választott élete legfontosabb napjára. Mérhetetlenül sokat jelentett, hogy az a lány, aki a világ leghíresebb tervezőit inspirálta és örömmel készítene neki menyasszonyi ruhát bárki, hazajön és a Daalarnát választja.
Miközben az ausztrál Vogue esküvői kiadásának címlapján szerepelt világhírű ruhákban. Ezek erős visszajelzések, amikért nagyon hálás vagyok. Egyfajta megerősítés ez számomra, hogy jó helyen vagyok és jó csapat vesz körül.”
FOLK, 2020
A Daalarna FOLK kollekciója visszatérés a gyökerekhez, és egyúttal jóleső bizonyosság, hogy nem kell feltétlenül messzire mennünk ahhoz, hogy csodákat lássunk. A kampányképek a Hortobágy, a magyar puszta utánozhatatlan hangulata köré épülnek, és a Skanzen gyönyörű, korhű épületeivel, tiszta egyszerűségével válnak teljessé. Hagyomány és modernitás, régi és új találkozik az új Daalarna FOLK kollekcióban, amely formavilágában a magyar népművészetet ötvözi a Daalarna stílusára jellemző nőiességgel és kifinomultsággal. Buggyos ujjak, kötények, rakott és húzott technikával készült, háromnegyedes szoknyák, geometrikus és virágmotívumok, valamint csipkefodor és gyöngy díszítések teszik egyedivé ezeket a bohém és romantikus összhatású esküvői ruhákat. A megszokott esküvői anyagok (csipke, tüll, organza) mellett feltűnik a kollekcióban a pamut, a vászon és a pamutcsipke is – ezzel még autentikusabbá téve a ruhák stílusát, ugyanakkor ügyelve arra, hogy ne nehezüljenek el.
„Régen egy esküvői, ünnepi ruha egészen az életük végéig elkísérte a nőket – ennek megfelelően választották az anyagot, a szabást és a színeket is. Nagyon szimpatikus számomra az a logika és szellemiség, ahogy egy ruhát kialakítottak: tisztelettel bántak az anyaggal, ezért a lehető legkevesebb pazarlással dolgoztak. Úgy szabták ki a szoknyákat, hogy később, ha szükséges volt, ki lehetett engedni belőlük, sőt akár több generáció is viselhette őket.
A mai szóhasználattal élve igazi alapdaraboknak nevezhetők ezek a viseletek, amelyek egy pazarlásmentesebb és fenntarthatóbb világ örök emlékei.
Azt hiszem, bátran mondhatom, hogy ez a kampány volt számomra a legnagyobb kihívás, és erre vagyok a legbüszkébb. Már évek óta érlelődött bennem ennek a kollekciónak a gondolata, de újra és újra félretettem, vártam vele, mert sajnos mára már annyira elhasznált és elcsépelt lett a téma, hogy óriási kihívás volt, hogy újat mutassak. Ez volt a legizgalmasabb feladat mostanában, és szerencsére óriási sikerrel fogadták, mind Magyarországon, mind külföldön” – teszi hozzá.
PEARL, 2015
“Ebben a kollekcióban az igazi franciás életérzést szerettük volna megragadni, ezért a menyasszonyi ruhákban egy könnyed, finom, kicsit finomabb stílus dominált, mint a korábbi kampányokban. Ez volt az első olyan kollekció, ahol egy ma már nagyon erős védjegyet hoztunk be a kollekcióba. A ruhák szegélyének eldolgozásánál kézzel készült gyöngydíszítést használtunk, ami egy annyira szeretett dolog lett a menyasszonyoknál, hogy minden kollekcióban teret engedünk neki.”
OCEAN, 2018
A Réunion szigetén fotózott OCEAN kampányt az óceán és a tengerparti esküvők különleges hangulata inspirálta, színekben és anyaghasználatban egyaránt. A ruhák úgy lettek kialakítva, hogy a legkisebb szellő is megmozgassa őket, emiatt helyszíntől függetlenül különösen szépen mutatnak majd a nagy napot megörökítő fotókon.
Az OCEAN kollekció abból a szempontból is különleges, hogy az esküvői ruhák többsége kevésbé sérülékeny. A menyasszonyok probléma nélkül, sokkal felszabadultabban viselhetik őket, mert nem kell félniük attól, hogy könnyen nyomot hagy rajtuk a természet vagy egy rossz mozdulat.
„Imádom figyelni a víz fodrozódását, hallgatni a tenger megnyugtató morajlását, érezni a homok puhaságát. Egyszerűen képtelenség betelni a látvánnyal. Ezt az élményt keressük újra meg újra egy esti sétán a Dunánál, egy hosszú hétvégén a Balatonon, egy tengerparti nyaraláson és egy egzotikus esküvőn is” – mondja Benes Anita.
MYSTIC, 2010
Ha esküvői ruha, akkor a menyasszonyok hajlamosak a legklasszikusabb keretek között mozogni: a szűk, csipke vagy gyöngyös felsőrész A-vonalú szoknyával vagy pedig a hercegnős stílusú megoldás a két legnépszerűbb fazon hosszú évtizedek óta. Pedig a való életben annyival sokszínűbb személyiségek ennél! Milyen jó lenne, ha ez a változatosság az esküvőiruha-választásaikban is tükröződne. Hiszen rengeteg izgalmas variáció létezik még a minimalista stílustól a rebellisen át a bohémig. Itt van például az elöl rövid, hátul hosszú fazonú esküvői ruha, amely tökéletes választás lehet a kicsit bohémabb és egyben bevállalósabb, vagányabb menyasszonyoknak – hangzik korábbi cikkünkben adott tanácsunk.
Ez a szoknyarész a Daalarna korábbi kollekcióiban is szerepelt már – most pedig a divat körforgásának köszönhetően ismételten egyre többször kap helyet az esküvőkön és a kifutókon egyaránt. A 2010-ben debütáló Mystic kollekciónk is tobzódott ezekben a fazonokban, nem meglepően, hiszen a fő hangsúly az izgalmas és érzéki megoldásokon volt a kampány megálmodása során. Ahogy Anita fogalmaz: “Egy érzéki és sejtelmes világot teremtettünk ezzel a kollekcióval”.
WHITE, 2013
“Az esküvőkön a fehér megannyi árnyalata jelenik meg – erre a klasszikus és időtlen világra épült ez a kampány. A WHITE egy nagyon letisztult kollekció volt, ahol a fehér, mint a tisztaság és az ártatlanság képe jelent meg” – mondja Anita.
BELLE, 2014
“A BELLE kollekcióban szerepelt először Nagy Berta modell, aki Sára és Nelli mellett egy örök klasszikussá vált a Daalarna életében. Emellett ez volt az első olyan kollekció, ahol megjelentek a könnyedebb formák, és elhagytuk a merev fűzőket.”
FLOWER, 2016
A színekkel való kísérletezés nem áll távol a Daalarna márkától. Benes Anita 12 évvel ezelőtt hatásos belépővel indult a menyasszonyi és alkalmi ruhák világában, amikor ekrü, csontszínű és homokszínű ruhákat tervezett. Akkor ez a jövőbe mutató trend még újdonságnak számított a magyar piacon. Azóta minden évben szerepel a kifutón egy kísérleti céllal megálmodott minikollekció, ahol Benes Anita, a márka tervezője különböző mintákkal és színekkel teszi felejthetetlenné menyasszonyi és alkalmi ruháit. A 2015-ös FLOWER kollekció bemutatójának utolsó darabja, egy virágmintás selyem organza ruha jelentette az első lépést a legújabb, 2016-os Daalarna kollekció felé. Az ég, a nap, a víz és a virágok harmóniája, ezek színárnyalatai, valamint a francia impresszionista festő, Monet legszebb festményei adták az ihletet.
2016-ban a kifinomult szépség, a légies megjelenés kerül a középpontba a Daalarna FLOWER kollekció esküvői ruháival. A menyasszonyok tavasztündérekké változhatnak a menyasszonyi ruhájukban. A virágos csipkéken a nyíló virágok és a szirmok játékos formái köszönnek vissza, a színes virágmintás printelt organzáknak pedig olyan hatásuk van, mint a vízen megcsillanó fényjáték.
A FLOWER kollekció viszont nemcsak az ikonikussá vált virágmintás, printelt ruhák miatt kedves számunkra. Ezen a Daalarna bemutatón debütált online magazinunk, a Secret Stories is.
És íme a legújabb Daalarna kollekció, a RHAPSODY, amelynek kampányképeit megnézhetitek ezen a linken.