“Én nem ruhákat tervezek, hanem álmokat” – mondta Ralph Lauren. Így van ez a Daalarna esküvői ruháival is. Egy álom alkotóeleme, ami precíz és kifinomult munkát követően jut el a tulajdonosához. Azonban mi előzi meg ezt a folyamatot, és mi az, ami egy évtizednyi munka után is inspirációt nyújhat a megújuláshoz? Az épp virágzó Flower kollekciót ihlető impresszionista művészet kerül nagyító alá.
Ha az esküvői ruhák tervezését egy szóval kellene azonosítanom, akkor ez a fogalom egészen biztos, hogy a művészet lenne. A ruhák megálmodása – beleértve azok anyagát, fazonját, mintáját –, vázolása, majd kivitelezése egy olyan művészeti alkotás folyamata, amely során az ihletből ötlet lesz, az ötletből terv, a tervből pedig kész ruhadarab, amely képes több rétegnyi örömöt csempészni az azt viselők napjaiba.
Ihletet meríteni, elszakadni a szokványostól, valamint évről-évre újat, még szebbet, még különlegesebbet alkotni nagy feladat, főként egy olyan ruha esetében, amely több ágon is tradíciókhoz kötött. Az idei Flower kollekció magában hordoz megannyi védjegyet, ami azok egyediségét, különlegességét erősíti akként, hogy úgy szakad el a megszokottaktól, hogy közben megőrzi mindazt, amit egy klasszikus menyasszonyi ruhának sugallnia kell. Ebben a kollekcióban az impresszionista művészet adta az elsődleges inspirációs forrást, ami a ruhák díszítésén köszönt vissza – csak épp a festővásznat a printelt selyem, muszlin, organza és a selyemorganza váltotta fel.
Az impresszionista stílus első hangzásra talán távolinak hathat, de amint felidézésre kerülnek a korszak nagy alkotói – Monet, Manet, Renoir, Degas, Pissarro –, máris megfoghatóbb fogalommá válik. A festők technikája újszerű és idegen volt az addig megszokott ábrázolásokhoz képest. A korábbi, zömében történelmi és vallási témájú festményeket felváltották a tájképek, és a mindennapokban történő események ábrázolása. Stílusuk kulcsa a vászonra festett apró színes foltok, ecsetvonások, amelyek távolabbról, a “festő szemszögéből” váltak egésszé. A pillanat, a benyomás rögzítésére törekedtek, így a képeken hiába keresnénk kontúrokat, elváló színeket – sokkal inkább dominálnak a természetes fények, az egymásba mosódó vonások, a szél játéka, amik együttesen rajzolják ki előttünk azt a pillanatot, azokat az impulzusokat, amelyeket akkor a művész átélt. Ezt a látásmódot erősítette a fényképezőgép akkoriban kiteljesedő technikája is.
Ezek a vonások, technikák és impressziók tükröződnek a legújabb kollekcióban is, amelyek az irányzat hangulatán túl, a festett virágok ábrázolását, színvilágát igyekeznek formába ölteni a hagyományosan megjelenő virág mintára készülő csipke mellett. Amikor Anitával arról beszélgettem, miért épp az impresszionista stílus ragadta meg, és miért esett a választása a virágokra, elárulta, hogy Monet munkája gyerekkorától kezdve meghatározta a rajongását, akárcsak az Anyukájáét. A festő reprodukciós képei díszítették a lakás néhány pontját, így alkalma volt beleszeretni a színekbe, azok párosításába és a képeken megjelenő fényjátékokba.
Ezt mélyítette el benne a Párizsban töltött időszak is, így nem volt kérdés, hogy a jövő év tavaszán domináló, virág központú trendhullámot ezzel az irányzattal azonosítja majd.
Ahogy az impresszionista festmények elkészítésénél, úgy a menyasszonyi ruha viselésénél is meghatározó az impresszió, az (első) benyomás. A ruhák személyiséget kapnak, mihelyt valaki élettel tölti meg őket, és gondolatban visszarepítenek minket a 19. századi Párizsba. A mi dolgunk már csak az, hogy tanuljunk a festők látásmódjából, és éljük meg bennük a pillanatot.
Ha foglalkoztat az impresszionista festészet, vagy felkeltettük az érdeklődésed, látogass el a Szépművészeti Múzeumba, ahol az állandó kiállítás részeként bepillantást nyerhetsz Monet, Manet, Renoir és Pissarro néhány itthon is kiállított művébe. Ha pedig Párizsban jársz, tegyél egy kört a Muséé de l’Orangerieben, ahol Monet híres vízililiom-festményei közül több is megtalálható, illetve a Muséé d’Orsay-ben, ahol a legfelső emelet kínálta természetes fényben csodálhatóak meg az impresszionista festők művei.