“Egy művész sosem országhatárok alapján méri a minőséget és a színvonalat. Én egyszerűen egy nemzetközi terepen és természetesen itthon is helytálló, idővel pedig mérvadó márkát szerettem volna létrehozni.” Íme a Rienne Creations ékszerkollekciója. 

A tervezői alkotások prezentálása, végleges formájuk első debütálása nagyon fontos. A divat szerelmesei tűkön ülve várják kedvenceik legfrissebb kreációit. Kíváncsian és lélegzet visszafojtva nézik a modellek lépteit a fináléig, amikor is feldereng bennük az impresszió. A katarzis befogadás egy izgalmas folyamat “rajongói” szemmel is, ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a háttér-folyamatokról sem. Történetekről, amelyek a végkifejlethez vezetik a designer szezonális darabjait vagy éppen időtlen alkotásaikat. Éppen ezért öröm hallgatni lelkes emberek szavait inspirációról, sikerről, nehézségekről, megoldásokról vagy éppen a várva várt jövőbeli tervek beteljesülésébe vetett hitükről.

Bár számtalanszor olvashattunk Nagy Adrien külföldi sikereiről, aligha lehet megunni mesés történetét, amely odáig vezetett, ahol jelenleg tart. A korábban többek között New York-ban a Marc Jacobs márkánál tervezőként dolgozó kreatív elme hazatérése után egy hasonlóan színvonalas luxus márkát szeretett volna meghonosítani, amely végül 2012-ben Rienne Creations néven debütált. Kezdeti tapasztalatai azonban arra ösztökélték, hogy ruhák alkotása helyett inkább az ékszerkészítés nemes hivatását válassza. A jelszó mindig a minőség – mely magába foglalja mindazt, amit Adrien szemléletében a luxus fogalom takar.

“Nagyon hosszú kutatás előzte meg az egész márka megszületését. Naprakésznek kellett lennem. Kutattam a legfrissebb trendeket és természetesen a legjobb beszerzőket az alapanyagokhoz. A barátaim a kezdetekkor aggódtak és féltek, hogy majd egy “hobbiművész” leszek.” (nevet)

Hozzátartozói és barátai azonban az első ékszer kreáció láttán megenyhültek és a tervező egyre több bizalmat és támogatást kapott tőlük. Alapvetően az egész mesébe illő történet csak projektként indult, amikor Adrien 2012 szeptemberében elkezdte a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem doktori képzését.

“Nem gondoltam, hogy mindez ilyen méreteket fog ölteni. Egyfajta brand építési gyakorlatként kezeltem az elején. Mostanra pedig oda jutottam, hogy abszolút nem tudom elképzelni azt, hogy a ruhatervezés legyen a fő profilom.”

Apropó, változások! Nagyon izgatott a kérdés (na és persze a válasz): mennyire jelenthetett kihívást egy öltözettervező gondolkodásmódjának megváltoztatása egész tervezési metódusát illetően? Elvégre egészen másképp jön létre egy ékszer, mint egy izgalmas szabásvonalakkal és anyagmanipulációkkal kivitelezett ruhaköltemény.

“Alapvetően az egészet összeköti egy nagyon fontos tényező, ez pedig a divat. Nem tartom nehéznek a különböző szakmák közti váltásokat, elvégre ha ma úgy döntenék, hogy fodrász szeretnék lenni, akkor az ahhoz szükséges tudást elsajátíthatom egy iskolában. Egy szakmán belüli másik terület felfedezése pedig még könnyebb volt.”

A tervező elmondása szerint sikerült egy olyan szegmenst találni a hazai piacon, amely alapvetően hiányt szenvedett magyar alkotások tekintetében. Éppen ezért az újdonság erejének van előnye és hátránya is. Előbbi szerint az “úttörő” státusz elérése és megszerzése, amely cseppet sem elhanyagolható, utóbbi azonban a megcélzott vásárlói réteg néhai értetlensége. Korábban sokszor nem tudták bekategorizálni a márkát, amely mára megváltozott és rengeteg törzsvásárló kopogtat a designer ajtaján egy-egy megrendelés végett.

“Mivel én magam nem dolgozom meg a fémet, sokakban felmerül a kérdés, hogy én valóban ékszertervező vagyok? Ez alapvetően fura, hiszen a legtöbb tervező nem egymaga végzi az összes munkafolyamatot. Összességében mindez visszavezehető a minőségre, mint az egyik legfontosabb hívószóra. Olyan szakemberekkel dolgozom, akik a saját területükön a legjobbak, amelyhez az én vízióim párosulnak és létrejön a tökéletes Rienne Creations ékszer.”

 

A magyar ékszertervezői paletta is egyre szélesebb spektrumon mozog, azonban Adrien bátorsága és megálmodott koncepciója önigazolást nyert. Munkájában egyszerre találkozik a megfelelő marketingstratégia és a művészi önkifejezés, amely kettőst a tudatosság tart leginkább egyben.

“Egy művész sosem országhatárok alapján méri a minőséget és a színvonalat. Én egyszerűen egy nemzetközi terepen és természetesen itthon is helytálló, idővel pedig mérvadó márkát szerettem volna létrehozni.”

Miközben fogyott a kávénk, egyre izgalmasabb témák merültek fel beszélgetésünk során. Ha ékszerekről van szó, a legtöbb ember különleges eseményekre, nagyobb alkalmakra és természetesen nem a hétköznapi öltözködési attitűdjeink megélésére asszociál. Adrien sokat mesélt nekem arról, hogy állandó és visszatérő vásárlói tábora egyre csak gyarapszik, amely az utóbbi nyári szezonban gyakorlatilag minden eddigi rekordott megdöntött – már ami a fiatal márka történelmében megfigyelhető volt. Nem is csoda, elvégre melyik nő ne viselne egy gyönyörű fülbevalót, hangsúlyos nyakláncot vagy éppen egy kövekkel díszített látványos karkötőt egy nyári esküvőn vagy éppen saját nagy napján a hőn áhított menyasszonyi ruha mellé?

“Volt ‘menyasszonyom’ Amerikában is. Ezek egyedi megrendelésre készültek. Mindez nagyon izgalmas volt, hiszen az arával csak e-mailben kommunikáltam, ráadásul nem kevés kreációt szeretett volna magáénak tudni a menyegzőre. Talán ez nem is volt baj, hiszen nem kötötte meg a kezemet annyira és még így is volt egy erős bizalmi kapocs köztünk. A legtöbb menyasszony mindig a ruhából indul ki, rengeteget felpróbálnak, míg végül rátalálnak az igazira. Ilyenkor az ékszerről sokan nem is fantáziálnak, így rendkívül nyitottak az ötleteimre és természetesen könnyedén egymásra hangolódhatunk.”

Mivel a márka alapkoncepciója – Adrien korábbi munkáiból kiindulva – nemzetközi alapokon nyugszik, így többek között arra is kíváncsi voltam, hány Rienne kollekció lát napvilágot egy évben. Mennyire képes tartani az iramot egy sokat látott tervező a nagyokkal szemben, egy azoknál jelentősen frissebb márkával? Mint megtudtam az évenkénti két kollekció mindig biztos pontot képez a brand életében, amely mostanra kiegészült egy “Bridal”, azaz esküvői vonallal, illetve az egyéb kollaborációk szerelemgyerekeiről sem szabad megfeledkeznünk. Miközben mindezt lelkesen mesélte, épp a legújabb karácsonyi kollekció egy karkötőjét fogta kezében. Ezen darabokra a piros és zöld köves díszítések lesznek jellemzők. Nem mellesleg pedig a gyönyörűségeket bárki megkaparinthatja a Four Seasons Karácsonyi Vásárán, ahol megannyi izgalmas kiegészítővel várja az érdeklődőket a Rienne Creations .

 

Véleményem szerint hosszú távon csak olyan dologgal képes foglalkozni az ember munka címén, amely iránt óriási szenvedély köti. Elvégre mindannyian szívesebben dolgozunk olyan projekteken, pozícióban, amely nagyban lefedi személyes érdeklődési körünket. Sajnos ezt kevesen tehetik meg idehaza, azonban szívből kívánom mindenkinek, hogy az ilyen történetek adják meg azt a kellő löketet, ami a változás tengerén viszi őket tovább. A Rienne művészetében alkalmazott különleges kristályok, gyöngyök, vintage részletek, féldrágakövek és hernyóselyem több kontinensről érkeznek a tervező műhelyébe, mégis összefogja valami, amely több mint egy személy, ez pedig nem más, mint a kreativitás filozófiája és a kimeríthetetlen alkotni vágyás jelenvalója.

Fotók: Kondella Misi, Szöveg: Czank Lívia