A Daalarna szalon munkatársa, Niki legújabb blogbejegyzésében azt a kérdéskört boncolgatja, hogy vajon mennyi idő kell egy esküvő megszervezéséhez?
Esküvőt szervezni vagy esküvőszervezőt keresni? Ez itt a kérdés.
Azt gondolná az ember, hogy egy esküvőszervező esetében szakmai ártalom, hogy nem bízza másra az esküvőjét, de számomra ez nem volt azonnali döntés. Csak akkor döntöttem úgy, hogy megszervezem a saját esküvőmet, amikor már biztosan láttam, hogy lesz segítségem. Az az igazság, hogy még egy évtizednyi tapasztalattal sem könnyű munka mellett esküvőt szervezni, és szerettem volna megfogadni a saját tanácsomat, amit mindig a legjobb szívvel ajánlottam a menyasszonyoknak: hogy rutin és segítség nélkül csak kivételes esetekben vállalkozzanak a saját esküvőjük megszervezésére.
Amíg hozzá nem látunk, nem is gondolnánk, hány lépcsős folyamat lesz, mennyi mindenre kell odafigyelni az egyes szolgáltatóknál (rosszabb esetben sokszor csak az esküvő napján derül ki, hogy mire nem gondoltunk) és legfőképpen: hogy mennyi időt fog elvenni a kutatómunka és a szervezés a mindennapjainkból. Ahogy azoknak a menyasszonyoknak tanácsoljuk, akik nincsenek hozzászokva a magas sarkú viseléséhez, itt is ugyanaz az elv érvényes: ne az esküvőnkön teszteljük a képességeinket.
Mennyi idő kell egy esküvő megszervezéséhez?
Ha rutinos menyasszonyok nem is, de rutinos esküvőszervezők szerencsére léteznek, akik rengeteg kellemetlenségtől, stressztől és konfliktustól kímélhetnek meg minket, hogy egy örömtelibb időszaknak tudjuk megélni az esküvőszervezés hónapjait – mert annak kellene lenniük. Sajnos itthon még mindig él a köztudatban az a tévhit, hogy az esküvőszervező luxus, pedig szó sincs róla. Nélküle előfordulhat, hogy rossz sorrendben foglaljuk a szolgáltatókat és újra kell szervezni az esküvőt, vagy esetleg késve kezdjük a menyasszonyi ruhánk keresését, és már nem tudunk minden alapanyagból válogatni.
A legtöbb bizonytalanság mindig az időhöz köthető, ha egy esküvőt szervezünk. Mennyi idővel az alkalom előtt érdemes lefoglalni a szolgáltatókat? Mennyi időt vesz igénybe egy Daalarna ruha elkészítése? Mennyi idő kell egy esküvő megszervezéséhez?
2022. 12. 31. – Hogyan választottuk ki az esküvőnk dátumát?
Én nem szeretek sietni, de nem szeretem kellemetlen helyzetbe hozni a szolgáltatót sem azzal, hogy túl korán érkezem. Így amikor tavaly augusztusban a dátumunk kiválasztásánál megkérdezte Dávid, hogy 2021 vagy 2022 szilvesztere legyen-e a nagy napunk, hezitálás nélkül 2022 mellett döntöttünk. Hiába beszélünk egy szezonon kívüli dátumról, egy évvel az alkalom előtt nagyon fontos elkezdeni a szervezést, ha nem szeretnénk túl sok kompromisszumot kötni, és úgy szeretnénk ünnepelni, ahogy elképzeltük.
Bár az eljegyzés már fél éve történt, mi csak néhány hete kezdtük el ténylegesen szervezni az esküvőt. A korábbi bejegyzésben már említettem nektek, de nem tudom eléggé hangsúlyozni: élvezzétek ki az eljegyzést követő hónapok eufóriáját. Ezt talán azért is emlegetem annyit, mert én lassabban szeretem élni az életem. Szeretek kellő időt hagyni mindennek, nem sietni, nem stresszelni – és mivel volt még másfél évünk a választott dátumunkig, hagytam magamnak is időt arra is, hogy az első pár hónapban perspektívát váltsak. Hogy ami eddig munka volt, most számomra is megismételhetetlen élmény legyen, és elmerülhessek a Pinterest boardok, Daalarna katalógusok és Secret Stories cikkek inspiráló világában, mielőtt belefognánk a szervezésbe.
A nulladik lépés: amiről senki sem beszél
Még mielőtt aktiválnánk a Monica Geller-énünket, és katalógusokba rendeznénk a kedvenc szolgáltatóink, elmerülnénk az esküvői ruhatrendek, tortakollekciók és bevonulózenék habos világában, van egy nagyon fontos pontja az esküvőszervezésnek, amit nem említenek a tankönyvek, a nulladik lépés: leülni és beszélgetni egyet a párunkkal.
Talán számodra ez annyira alapvető, hogy most fel is húztad egy kicsit a szemöldöködet. De sajnos azt vettem észre, hogy ami egyikünknek evidens, a másikunknak nem az és ez a nagyon egyszerű lépés sajnos rengeteg pár történetéből kimarad. Pedig annyira fontos – én nem mellesleg, jó érzés – együtt tervezgetni és rájönni, mire vágyik a másik. Az eljegyzést követő hetekben akár egy pohár bor mellett átbeszélni, hogy melyikünk hogyan képzeli el az esküvőt? Kivel, hogyan, mikor szeretnénk ünnepelni? Mi a reális, mekkora büdzsében tudunk gondolkodni? És így tovább.
Nem kell tűpontos részletekbe bocsátkozni, nem az a cél, hogy felvázoljuk a teljes képet, az már bőven elég, ha a beszélgetés végére tudjátok, egyeznek-e az igényeitek, kis vagy nagy esküvőtök lesz, milyen távlatban tudtok tervezni. Ahány ember, életút, tradíció és szerelmi történet, annyiféle álomesküvő létezik. Lehet, hogy csak kettesben szeretnétek lenni és elutazni valahova de lehet, hogy minél több emberrel szeretnétek megosztani a boldogságotokat. A lényeg, hogy ne csak egyikőtök legyen majd komfortos és boldog azon a napon, hanem mindketten.
Amikor Dávid megkérte a kezem tavaly augusztusban, már éppen hazafelé indultunk Szicíliából. Hosszú út volt, előbb Siracusából Palermóba vonatoztunk, majd Palermóból Budapestre repültünk. Így volt egy teljes napunk kettesben, közvetlenül az eljegyzést követő órák boldog izgalmában. Nálunk ekkor történt ez a beszélgetés. Az olasz tájak mellett elhaladva, még az utazás és az eljegyzés élményeinek a hatása alatt képtelenség volt nem tervezgetni a jövőt. A vonaton ülve kezdtünk beszélgetni és a fenti kérdésekhez hasonlókat tettünk fel egymásnak. Mire felszálltunk a repülőre és koccintottunk egy pohár pezsgővel, már nem csak az eljegyzésünket, de az esküvőnk gondolatát is ünnepeltük – és bár korábban is sejtettem, a saját élmény világossá tette számomra: sok korábbi párom életéből egész egyszerűen kimaradt ez a beszélgetés, és ennek hiánya okozhatta a későbbi konfliktusaikat, bizonytalanságaikat a szervezés közben.
Örökérvényű igazság, hogy kommunikáljunk, beszélgessünk egymással: minden egyszerűbb lesz. Ha nem beszéljük át ezeket a pontokat, én sem tudom biztosan, csak sejtem, hogy mindketten kis esküvőt szeretnénk. És talán sosem jövök rá, hogy Dávid számára (aki introvertáltabb kettőnk közül) mennyire fontos része az esküvőnknek a tánc, a buli.
Az első lépés: a helyszín kiválasztása
Így az első helyszín, ami eszembe jutott az esküvőnkre gondolva, már szóba sem jöhetett. Ugyanis bármennyire vonzott egy intim, téli esküvő gondolata a Writer’s Villában, ott nem tudtunk volna táncolni, túl kicsi hozzá. Közben az is kiderült, hogy még ha a tánchoz nem is ragaszkodunk, akkor sem tudtunk volna ott esküvőt tartani, mert a helyszín jelenleg magánkézben van. Erre szokták mondani, hogy együtt álltak a csillagok, mert így jött szóba a törzshelyünk, ahol dolgoztam is egy ideig, “ahol semmi sem olyan mintha, hanem minden az ami”, egy igazi ékszerdoboz Szeged szívében: a Tiszavirág.
Tiszavirág Szeged: “Our home away from home”
Meglátni és megszeretni. Így történt sok-sok évvel ezelőtt, amikor először beléptem a Tiszavirág kapuján a Szegedi Kortárs Balett sajtótájékoztatójára. A belső udvaron rendezett esemény alig volt egy órás, de azon a napsütéses reggelen egy életre rabul ejtett az épület hangulata. Ez a belvárosi boutique hotel és műemlék ház számomra a legkedvesebb hely Magyarországon. Az építészet, gasztronómia, design és tradíció tökéletes harmóniája.
A házat Politzer Salamon aranyműves építtette 1858-59-ben. Az épület túlélte az 1879-es nagyárvizet is és megőrizték az eredeti, csigás vonalvezetésű öntöttvas erkélyt és reneszánszi hatású lépcsőházi korlátot. Az egykori kalapszalon helyén kialakított kávézóhoz, ami anno a törzshelyünk volt és a mulató helyén működő bárhoz minket is számos emlék köt az egyetemi éveinkből. Ahogy nemrég visszatértünk és láttuk, hogy a 2019-es tulajdonosváltás óta sem változott a hely, amit annyira szerettünk, csak egy kérdésünk volt: hol kell aláírni?
Tudtuk, hogy hiába keresnénk, ezt a varázslatot, amit ez a hely képvisel, és ezt az otthon-érzést nem fogjuk máshol megtalálni. Nem csak az értékei miatt, de minden más tekintetben is tökéletesen megfelelt a kritériumainknak. Pont ilyen szűk körű, maximum 40 fős esküvőt tudnak csak vállalni, amilyet mi megálmodtunk. Ahol egy teljes hétvégét eltölthetünk a szeretteinkkel, ahol a ceremónia, a vacsora, majd a parti is megvalósítható egy helyen. Fogalmam sincs, hogy mi lehet az oka, de valamiért mindig úgy képzeltem, ha egyszer férjhez megyek, egy lépcsőn fogok majd lejönni a menyasszonyi ruhámban (talán túl sokszor láttam az Elfújta a szélt) – szinte hihetetlen, hogy itt még ez az egyébként nyugodtan figyelmen kívül hagyható, kissé álomszerű vágyam is megvalósulhat.
Az, hogy a konyhájukat ismerjük és szeretjük, szintén verhetetlen érv volt, még Dávid szülinapjára is itt készíttettem a tortákat, amíg Szegeden éltünk, így megnyugtató volt, hogy ezt most is vállalták, a desszertekkel együtt. A díjnyertes éttermük séfe az a Tóth Pál, akit az Alabárdos étteremben is megtalálhattok Szegeden és olyan fantasztikus menüsort álmodott meg nekünk, hogy biztosan tudom: nem leszek az a menyasszony, aki egy falatot sem eszik az esküvőjén, mert már alig várom, hogy mindent megkóstolhassak.
Jövő hónapban egy nagyon izgalmas témát fogunk érinteni: elmesélem, hogyan választottam ki a ruhát, és egyúttal betekintést is nyerhettek egy Daalarna ruhapróbára. Ha bármilyen kérdésetek van a menyasszonyi ruha kiválasztásával kapcsolatban, írjátok meg nekünk a marinaagh@daalarna.hu címre, illetve üzenetben a Secret Stories Instagram vagy Facebook felületein!
Addig is, vigyázzatok magatokra!
Szeretettel,
Niki
A blogról A Daalarna szalon munkatársa, Niki 2022 decemberében férjhez megy, és 2022 januárjától havonta jelentkező, My Secret Wedding Diary elnevezésű blogjában mesél a Secret Stories olvasóinak az esküvőszervezésről és álomruhája kiválasztásának folyamatáról. Az első bejegyzés, amelyben megismerkedésük és eljegyzésük történetét meséli el, ide kattintva található.
Ha pedig még több esküvői inspiráció után kutattok, nézzetek körül Valódi esküvők és Esküvőszervezés rovatainkban is! Ha időpontot szeretnétek kérni a Daalarna szalonba egy ingyenes ruhapróbára, akkor ide kattintva tudtok jelentkezni.