Parfümök százai, virágok álmai, Édeskés, kesernyés, mézédes felejtés, Rózsa és leander, karcsú kis üveggel, Ó, elkábít!
Énekelte Boggie Parfüm című dalában. Egy parfüm illatának kiválasztása, a személyiségünkhöz símulása, a bőrünk illatával való tökéletes elegy megtalálása sokkal több izgalmas titkot rejt magában, mint amikor a világmárkák között válogatunk egy drogériában pillanatnyi hangulatunk szerint. Bár így is lehet.
A Madison parfüméria és Lipovszky Csenge illatesztéta azonban egészen új oldaláról közelítették meg a témát. Ahhoz, hogy igazán kiérezzük a parfümök esszenciáit és összetételét az érzékszerveinkre ugyancsak ható eszközökkel próbálták a parfümőrök érzékeltetni a hatást. Egyik este a bor és a parfüm különleges kapcsolatáról, majd az ételek és italok, azon belül a citrom, mint gyümölcs és a citrom, mint parfüm esszencia kapcsolatáról hallgattam meg egy-egy előadást, illetve mi, nézők is szerves részét képeztük az eseményeknek. Ízleltünk, szagoltunk és nagyon eltérő véleményeket formáltunk. Hiszen erről szól ez a világméretű iparág, minden egyes ember ízléséhez és egyediségéhez illatokat kreálni.
A bevásárló központokban, kedvelt drogériákban megtalálható, egyébként számomra is több kedvenc illatom márkái olyan parfümöket készítenek, amelyek figyelembe veszik a vásárlók, csúnya szóval élve, tucat kívánságait. Felmérik az előző években leginkább fogyó termékeiket és azokhoz képest készítenek új, de mégis a korábbi illataikhoz nagyon is hasonló összetételű parfümöket. A márkák a célszemélyeket olyan kampányokkal is csábítják, amelyek már pusztán a parfümök híres modelljeivel is képesek eladni termékeiket úgy, hogy tudat alatt már formálják a nők és a férfiak vásárlási vágyát.
Pedig a parfüm egy érdekes játék, amellyel maradandó élményt okozhatunk másoknak és önmagunknak egyaránt. Egy illat lehet egy emlék, egy pillanat őrzője, egy fontos esemény különlegesség lenyomata. Évekkel, sőt, évtizedekkel később is képesek vagyunk egy illat alapján emlékezni valamire vagy valakire. Ilyen és ehhez hasonló történetekkel találkoztam a két rendezvényen, ahol némely parfüm egyetlen cseppje is képes volt számomra meglepő asszociációkat előhozni belőlem (is).
Lipovszky Csenge és csapata illatokhoz társítottak először borokat, majd egy másik rendezvényen citromos italokat és ételeket. Az események kötetlen beszélgetésein megismerkedhettünk a választott parfümök történeteivel, valamint az ízek és az illatok kapcsolatain keresztül a parfümök esszenciáinak egy új világával. Az izgalmas fúziók egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy ebben a rohanó világban számos élménytől fosztjuk meg magunkat azáltal, hogy nem lassítunk le egy kicsit és használjuk ki az érzékszerveink adta csodákat. Nem kell sommelier-nek lenni ahhoz, hogy egy finom pohár borból kiérezzük a hozzávalókat vagy egy parfümből az esszenciákat, csupán időt kéne hagyni a játékra.
Számomra az ízlelés és szaglás szabadsága tetszett, hogy bár adottak voltak az összetételek, mégis a résztvevőknek általában eltérő tippjeik, megelevenedett élményeik voltak azokról. Minden illathoz konkrét borokat csatoltak, a másik rendezvényen pedig finom citromos desszertek és koktélok adták az alapízeket a szagláshoz. Egyik a másikat felerősítette. Egyszerre ízleltünk és szagoltunk, majd megvitattuk az egyes ötleteket. Leginkább jelzőkkel és a pillanat hevében született gondolatokkal ruháztuk fel a parfümöket. Számomra az egyik legérdekesebb eredmény a BYREDO Bal d’Afrique parfümjénél mutatkozott meg, ahol ez a citrusos, francia és afrikai életérzéssel megtöltött illat engem egy francia színésznőre, Sophie Marceau-ra emlékeztetett. Számomra Sophie Marceau képviseli az igazi párizsi nőt, aki egyszerre bohém és femme fatale, természetes és játékos egyben. Amikor megszagoltam a BYREDO parfümjét az illatcsíkon ő ugrott be elsőként az illatról.
Kiderült, például, hogy Catherine Deneuve minden filmjéhez és az adott karakteréhez más-más parfümöt választ, ezzel is életre keltve a nőt, akit megformál. A hatás a körülötte lévő szereplőket éri el, akik ezáltal jobban átérzik -szó szerint- a színésznő alakítását. Deneuve heteket, sokszor hónapokat töltött azzal, hogy kiválassza következő filmjének karakteréhez leginkább illő parfümöt. Az ő játékát is segítette, hogy érezte az általa emberi tulajdonságokkal felruházott illatot a bőrén.
Egy másik parfüm, amelynek elnevezése egy szám, 4711 az 1792-es eredeti, titkos receptúra szerint készül. Még maga Napóleon se tudtam kideríteni az illat összetételét, pedig még törvénykezett is a parfümök felett. Minden receptúrát bekért Franciaországban, azonban a 4711 parfüm készítői túljártak az eszén. Fűrdővíznek kezdték ugyanis árulni illatukat, nem parfümként, így végül megúszták a leleplezést. Az aprócska, zöld cédulával ellátott üvegről és magáról az illatról sokaknak a nagymamája jutott eszébe, akik használták ezt a parfümöt.
Természetesen, legyen szó bármilyen hangulatról, emlékről, az ízek és illatok érdekes elegyéről, hogy egy parfüm illik-e a választottjához csakis a bőrön keresztül lehet kipróbálni. Nem lenne elegendő csak beleszagolnunk egy üvegbe és egy gyors csíkteszten keresztül eldönteni, tetszik-e az illat vagy sem. A bőr és a parfüm kapcsolatához idő kell. Érdemes órákat, sőt, napokat is szánni a tesztelésre. Minden ember bőrének más illata van, amely a választott parfümmel egy harmadik illatot eredményez. A tökéletes ‘koktél’ megtalálása más titkos hozzávalókkal is párosul: jelenlegi élethelyzettel, hangulattal. A végső döntést számtalan apró tényező befolyásolja. Azonban ha nem kapkodjuk el a döntést, idővel rátalálunk arra a parfümre, amely nemcsak a könyezetünknek, hanem saját magunknak is örömet fog okozni minden apró cseppjével. A parfüm felerősíti egy ember tulajdonságait, személyiségét, éppen ezért tudtuk a rendezvényeken mi is az illatokat emberi jelzőkkel felruházni.
Szerencsére, manapság egyre több hasonló eseményre lehet bukkani itthon, ahol ugyan nem biztos, hogy megtaláljuk a számunkra tökéletes illatot, azonban felfedezhetjük ennek apró titkaikat, történeteiket és persze ki is próbálhatjuk azokat.