Öt éve kínál egyedi parfümöket, amelyek Magyarországon csak náluk találhatóak meg. A Madison parfüméria nemcsak különleges illatairól, hanem vendégszeretetéről is híres.
A Madison parfüméria 2011-ben nyitotta meg újra kapuit az Andrássy út 26-os szám alatt. Azelőtt 1888-tól 2007-ig Opera patika néven működött. Mivel az akkori berendezések emlékvédelem alatt állnak, így a mostani helyiség is hasonlít korábbi külsejéhez. 2007-től négy évig üresen állt, azonban nem egy világmárka szemelte ki magának az üzletet. Az előbb említett régies jellegű bútorokat azonban kevesen érezték magukénak. Végül Madeleine Florescu álmodta meg parfümériáját és nevezte el a helyet Madisonnak. Madeleine évekig élt Amerikában, a tengerentúlon magába szívta a parfümökkel kapcsolatos álmait, vágyait, majd először Bukarestben, később Budapesten, végül Rejkyavikban nyitotta meg illatszelencéit.
A Madisonba lépve egy nagy üvegpult fogadja a vendégeket, két oldalon pedig különböző világhírű parfümök várják, hogy megszagolják őket. Kicsit hátrébb a helyiségben enteriőrillatok, gyertyák és néhány sminkmárka,kozmetikai termék is kapott egy-egy szekrénykét. Ide nem pusztán vásárolni jöhetünk, kényelmes fotelek és kávé várja azokat, akik időt is szeretnének szánni a választásra. Nem is szabad elsietni a döntést, erről Tőke Judit,a parfüméria üzletvezetője mesélt nekem.
‘A Madison parfüméria több, mint egy üzlet. Figyelünk a vendégeinkre. Hogy segítsük őket, négy illatra redukáljuk a választható parfümök számát. Ezeket bőrön kell kipróbálni, hiszen mindenkin másképp jönnek elő az illatok és attól, mert tetszik valamelyik, még nem biztos, hogy passzolni is fog hozzá. Minimum fél órát kell várni, amíg egy parfüm összeérik a bőrrel. Ha pedig nincs ennyi ideje valakinek, akkor megajándékozzuk egy általa szimpatikus illat teszterével, amit otthon is ki tud próbálni magán.’
Ezekkel a parfümökkel nem találkozni bárhol, az úgynevezett Niche (A Niche elnevezés nyers fordításban annyit tesz: nem mindenkinek szól. Néhány másik országban inkább szelektív parfümöknek nevezik – a szerk.) parfümök csak különleges parfümériákban vagy concept store üzletekben kaphatóak. Mindegyik márkának külön története és kialakulása van. Ezek az illatok nagy részben természetes alapanyagokból készülnek, amelyek pulzálnak a bőrön, az illat igazi játékosságát a vásárló csakis önmagán ismerheti meg. A Madisonban található parfümöket csak itt lehet beszerezni Magyarországon, amely külön koncepciója is volt Madeleine Florescu-nak. Nagyon kevés márka szűnt meg a nyitás óta, inkább kibővült a választék. 2011-ben 16, ma már több mint 40 márkából lehet választani. Három évvel ezelőtt a helyiség kibővült egy kozmetikai szalonnal is, ahol az üzletben található kozmetikai családokkal és sminkekkel kényeztetik a vendégeket.
Folyamatosan szervezünk érdekes programokat a Madisonban. Afféle klubrendszerben működünk, hiszen a helyiség csupán 20-25 fő befogadására alkalmas. Érdekes rendezvényekkel kötjük össze a parfümök tesztelését, legutóbb például a bor és a parfüm kapcsolatáról beszélgettünk, amelynek közös nevezője az illat volt. De egy workshop keretein belül azt is megmutattuk az érdeklődőknek, hogyan lehet összekeverni két parfümöt úgy, hogy egy harmadik illatát eredményezze.
Arra a kérdésemre, hogy manapság hogyan alakul a női és férfi vásárlók aránya, meglepő választ kapok. ‘Nagyon sok férfi vendégünk van, akik sokkal több időt töltenek nálunk, mint a női vásárlóink. Egyfajta nyitottabb személyiséggel rendelkeznek, rengeteg kérdésük szokott lenni felénk az egyes parfümökkel kapcsolatban. Az illatok nemtől függetlenül mindenkinek fontosak, ugyanis emlékőrzőek. Ez annak köszönhető, hogy a memória és a szaglás központja ugyanott van az agyban. Ha valaki beleszagol egy illatba könnyen lehet, hogy fölelevenedik egy emlékkép.
Egy-egy parfümnek komoly szerep jut, például egy esküvő emlékét magában hordozni. A saját esküvőmnél tapasztaltam meg, amikor tudattalanul kiválasztottam egy másik illatot a nagy napra. Később ez a parfüm elkeveredett a lakásban és csak 2-3 évvel később találtam rá egy szekrény aljában. Amikor beleszagoltam újra az esküvőn éreztem magam, leírhatatlan szép élmény volt. Azóta ajánlom a menyasszonyoknak, akik az üzletünkbe érkeznek, hogy válasszanak egyedi illatot, amit majd később például házassági évfordulókon újra magukra fújhatnak, hogy felelevenítsékpárjaikban és magukban is a legszebb momentumokat.’
Miközben beszélgetünk, észreveszek egy falat, amelyen számos bekeretezett, fekete-fehér portré lóg. Megtudom, hogy ők híres orrok, azaz parfümőrök, akik egy konkrét márkához álmodtak meg különféle parfümöket. Ezek az illatok a fal melletti vitrinben és annak tetejénsorakoznak. ‘Ők mind nagy brandeknek, márkáknak dolgoztak, mint a Dior vagy a Chanel.
Frederic Malle kérte fel őket, álmodjanak meg parfümöket neki, később az üvegre a következő sorrendben tüntette fel a nevüket: pl. Jean-Claude Ellena (parfümör) – Bigarade Concentrée (parfüm neve) – Frederic Malle (parfüm márka). Frederic Malle még kisfiú volt, amikor az édesanyja elvitte őt egy Christian Dior partira, ahol a márka új parfümjét ünnepelték. Frederic megkérdezte az édesanyját, hol van az a férfi/hölgy, aki az illatot készítette, de csalódnia kellett, ugyanis az orr nem volt jelen a rendezvényen, a neve pedig nem volt feltüntetve az üvegen. Innen jött az ötlete, amit később meg is valósított, hogy minden üvegre a parfümőr nevét is jegyzi.’
Hasonló történettel találkozom egy másik pultnál, amely szintén esküvőhöz, pontosabban eljegyzéshez köthető. Annick Goutal 15 éven keresztül készítette Ce soir ou jamais, azaz Ma éjszaka vagy soha nevet viselő illatát, amelynek üvegébe annak a rózsacsokornak az emlékét szerette volna bezárni, amit vőlegényétől kapott az eljegyzése éjszakáján.