Egy esküvőt a legtöbb esetben már 1,5-2 évvel a kitűzött dátum előtt elkezdünk szervezni, pedig sokszor még a jövő hetünk sem mindig mutat konkrétumokat. Ilyen intervallumok pedig bőven adhatnak teret és időt olyan események bekövetkezésére, amelyre nem vagyunk hatással; legyen szó vis maiorról, hétköznapi problémákról, munkahelyi döntésekről, anyagi vonzatú kérdésekről, vagy akár a napjainkban zajló eseményekről, amelyekre nem készülhetett előre senki. Ezért most összeállítottunk nektek egy kisokost a leggyakrabban felmerülő kérdésekkel és válaszokkal, azzal kapcsolatban, hogy mit tegyetek, ha el kell halasztani az esküvőt. Újratervezés indul, csak pozitívan!
Mi az első lépés, ha el kell halasztani az esküvőt?
Mínusz első lépés: nem kell kétségbe esned, nem az esküvőtök időpontja határozza meg azt, hogy egy kötelék erősebb lesz-e köztetek, vagy sem. A legfontosabb momentum, hogy meghoztátok azt a döntést, hogy egymással szeretnétek leélni az életeteket, ezt pedig nem befolyásolja az, hogy most, vagy pedig néhány hónap múlva erősítitek ezt meg hivatalos keretek között.
Az első lépés az esküvőtök elhalasztása során az, hogy ellenőrzitek a szolgáltatókkal kötött szerződéseteket, mielőtt felvennétek velük a kapcsolatot. Ha esküvőszervezőt bíztatok meg a szervezési feladatok lebonyolítására, mindenképp vonjátok be őt is ennek a procedúrának az elintézésébe, hiszen számos adminisztratív teendővel jár majd a következő időszak, továbbá ne feledkezzetek meg a szükséges szerződésmódosításokról sem.
Ne feledkezzetek meg arról sem, hogy azokkal a szolgáltatókkal, hivatali személyekkel is időben kell számolnotok, akik kötöttebb kritériumok vagy napirendek között dolgoznak. Az anyakönyvvezetőnél például leghamarabb 30 napos határidővel kell kalkulálnotok, ha előrébb szeretnétek hozni az esküvő időpontját.

Hogyan tarthatom a legegyszerűbben a kapcsolatot a szolgáltatókkal?
A legcélszerűbb, ha e-mailben keresitek fel őket. Egyfelől rengeteg megkeresés és érdeklődés fut be most hozzájuk, másfelől – az előbbiből következően – sokkal inkább nyomon követhető minden részlet és kérdés, ha azt írásban rögzítitek. Legyetek most türelmesek, és számoljatok hosszabb átfutási idővel.
Fontos viszont, hogy – ha a jelenlegi stációt vesszük alapul – ezeket az e-maileket a lehető leghamarabb juttassátok el a szolgáltatóitoknak. Valószínűleg most a legtöbb pár későbbre fogja tervezni az esküvője időpontját, amelynek következtében gyorsabban fogyhatnak a még elérhető időpontok.
Első körben ki az, akinek a jelenleg kialakult helyzetben érdemes eltolnia az esküvőjét?
Jóslatokba bocsátkozni értelemszerűen nem lenne professzionális, miképpen jelenleg nem meghatározható az az időszak, amelynek időtartamán belül a rendkívüli intézkedések hatálya fennáll. Azonban azoknak a pároknak, akik ebben az évben áprilisra, májusra, júniusra datálták az esküvőjüket, érdemes mielőbb egy másik alternatívát keresniük, ha nem szeretnének (még több) kompromisszumot kötni az ünneplésben.
Ha júliusban vagy azt követően tennétek meg az ígéreiteket egymás felé, akkor célszerű egy kis türelmi időt adni magatoknak, és egyelőre úgy folytatni a szervezést, mintha minden a régi kerékvágásban történne. Egyeztessetek azonban azokkal a szolgáltatókkal, akik prioritást élveznek, és érdeklődjetek egy esetleges B terv időpontjáról és lehetőségeiről.
Milyen szempontok alapján csúsztassam el az esküvőm időpontját?
A fentiek megerősítéseképp itt is hangsúlyozzuk, hogy első körben azokkal a szolgáltatókkal kell egyeztetned, akik kulcsszerepet látnak el a nagy napon – így különösen a helyszínnel és az esküvőszervezővel. Az ő naptáruk és abban abban szereplő szabad időpontok már adhatnak számotokra egy megfelelő iránytűt a továbbiakhoz.
Ezt követi a többi, számotokra fontos szolgáltató: esküvői fotós, videós, ceremóniamester, szertartásvezető, dj és zenekar. Gyakorlatilag hasonló módon, mint amikor a szervezés részleteinek összehangolását megtettétek a készülődés első szakaszaiban.
Szerencsére az esküvői ruhával kapcsolatban könnyebb dolgotok lesz, hiszen professzionális és sokat látott csapatunknak a Daalarnánál minden helyzetre van megoldási javaslata, így az esküvői ruha lehet az egyik legbiztosabb pont számotokra az újratervezés során.
Az időpontválasztás alternatívái azonban sokkal színesebbek, mint azt elsőre gondolnád, és nem csak a jövő évi lehetőségekre kell építkeznetek. Az őszi és téli esküvők méltatlanul alulértékeltek a palettán, pedig megszámlálhatatlan előnnyel szállhatnának szembe a nyári események vetélytársaként.
Ebben a cikkünkben például megannyi érvet sorakoztatunk fel az őszi esküvők mellett, csakúgy, mint a téli esküvők oldalán. Emellett cikkeinkben többször pártfogoltuk a hétköznapi esküvőket is, hiszen nemcsak nagyobb eséllyel találsz szabad szolgáltatókat ezeken a napokon, hanem akár extra kedvezményekre is lecsaphattok.
Küldenem kell egy új meghívót?
Igen, erre mindenképp fordítsatok időt és energiát. Ha azonban már nem szeretnétek plusz anyagi terhet is rászánni, válasszátok az elektronikus levelek adta lehetőségeket, amelyekhez akár már minimális költséggel tudtok egyedi alapot rendelni. Ha tehetitek, támogassatok ezzel egy magyar grafikust, vagy – szélesebb spektrumon mozogva – keressetek fel egy populáris weboldalt, például az etsy.com-ot, de ebben a cikkünkben még több online tippet adunk nektek.
Ha elhalasztom az esküvőmet, mikor foglaljam le a következő időpontot?
Ha teheted, gyakorlatilag most azonnal. Ha olyan tömeges átfoglalásra kell számítanod, mint a következő hónapokban, akkor azért, ha pedig egyedi ok miatt kényszerülsz arra, hogy másik időpontot válassz, akkor azért. Mindig gondolkodj előre inkább – különösen igaz ez a helyszín kérdésében.
Csak szeptemberben lesz az esküvőm, lemondjam már most?
Ez a kérdés a mostani helyzetet tekintve releváns, viszont abban nagyon is. Egyelőre várj még egy hónapot, nézd meg hogyan alakul a jogi, egészségügyi szabályozás; addig tervezz mindent úgy, mintha semmi sem változna.
Hasznos viszont, ha felveszed a kapcsolatot a szolgáltatóiddal, és érdeklődsz arról, ők elvállalják-e továbbra is azt az időpontot, ha pedig nem, milyen további kimenetele lehet a kétoldalú megállapodásotoknak.
Hogyan tudom a leghatékonyabban informálni a vendégeket az esküvő elhalasztásáról?
A legpraktikusabb megoldás, ha létrehoztok egy esküvői weboldalt, vagy egy zárt Facebook csoportot. Itt minden lényegi információt megoszthatsz a násznéppel, továbbá az ő igényeik, kéréseik felől is érdeklődhetsz.

Ha elhalasztom az esküvőmet, meg kell hívnom azokat újra, akik visszamondták a meghívást?
Természetesen igen, hiszen nem feltétlenül azért mondták le a meghívást, mert ősellenségnek tekintenek titeket, akikkel sohasem ünnepelnének együtt. Ki tudja, az új időpontra lehet, hogy még több vendéget el tudtok hívni, akinek korábban nem volt alkalmas az időpont.
Ha lemondom az esküvőmet, a fizetési határidők a későbbi időpontra vonatkoznak?
A fizetési feltételek mindig egyedileg meghatározva válnak a szerződés részévé, ezért fontos, hogy mindenképpen ellenőrizd a megállapodásotokat valamennyi szolgáltatóval.
Szeretném, ha nem kellene elhalasztani az esküvőnket. Van arra lehetőség, hogy szűk körben hivatalosan összeházasodjunk, és később csapjunk egy nagy partit?
Természetesen, hiszen ez a nap elsősorban csakis rólatok szól. Plusz így akár két Daalarna ruhát is választhatsz, ha korábban nem tudtál dönteni egy-egy fazon között. 🙂
Mi a teendő akkor, ha – dacára a most történteknek – mi nem szeretnénk lemondani az esküvőt, de a vendégeink mégsem jönnének el szívesen?
Első és legfontosabb: tiszteletben kell tartani a döntésüket, egyúttal meg kell értenetek, hogy ez nem a személyetek ellen szól, az idős rokonok védelme miatt pedig még indokolt is lehet. Ugyanakkor számos lehetőségetek van, amiből mazsolázhattok; például a fentiekben már említett parti, amit a vihar elülte után tartotok meg.
Szuper ötlet lehet az is, ha a modern technnológiához nyúltok. Nézzetek csak körül a világban, amikor már az egyház is élőben közvetíti a szertartásait – miért ne tennétek ti is így?! Sőt, ha még ötletesebb és egyedibb megoldások után kutattok, teremtsetek igazi esküvői hangulatot: ajánljatok playlistet a vendégeknek, valamint futárszolgálattal küldjetek nekik házhoz egy menüt és desszertcsomagot.

Mit tehetek addig, amíg “stagnál” a szervezés?
Ezt a csendes időszakot kihasználhatod mindarra, amit a legtöbb menyasszony az esküvője előtti időszakban, sokszor az idővel versenyezve készít el. Itt az idő a keatív ötletekhez: készíts köszönőajándékot, egyedi, személyes dekorációt, vagy vegyél részt online tánckurzuson. Sőt, időt szánhatsz más praktikumokra is, például összeállíthatod a lejátszási listádat, rendezheted a Pinterest albumaidat, elkészíthetsz egy saját esküvői weboldalt.
Le kell mondanod a lánybúcsúdat is?
Szó sincs róla! Ki mondta, hogy a 21. században nem ünnepelhetsz online? Irány a Zoom, és döntsétek le az egymás közötti határokat! Ráadásul ezzel az ötlettel nagyon sok helyi vállalkozót is támogathatsz. Rendeljetek közös brunch-ot, készítsetek virágdobozt a környékbeli termelők, virágüzletek bevonásával, iktassatok be egy otthoni szépségnapot, és készítsetek spa csodaszereket házilag.
Az elkövetkezendő hetekben még több praktikus tippet osztunk majd meg veletek az esküvők újratervezésével kapcsolatban. Maradjatok velünk, csak pozitívan!
Addig is, nézzetek körül esküvői szolgáltatóajánló felületünkön, és válogassatok azok közül
a szolgáltatók közül, akiket bátran ajánlunk a Daalarnánál, vagy pedig nézzétek meg az új
RHAPSODY esküvői kampányt.