Rotschild Klára neve évtizedeken át összeforrt a divattal, a minőséggel és a luxussal. Kelet-Európa Diorja és Chanelje címmel illették, a párizsi bemutatók után hat-nyolc héttel már elérhetőek voltak nála a divat fővárosában látott modellek másolatai vagy átgondolásai, alacsony iskolázottsága ellenére pedig messze megelőzte a korát önmenedzsmentjével .
Öltöztette a Horthy-kor arisztokrata hölgyeit, de készített ruhaalkotásokat Faruk egyiptomi király édesanyjának és lányainak, valamint megfordult nála Cartier felesége, gróf Almássy Jacqueline is. A második világháború után a keze alatt működő Különlegességi Női Ruhaszalonból öltöztek a diplomata feleségek, a magyar politikai és gazdasági elit női főszereplői, művészek, valamint a Magyarországra érkező magas rangú külföldi vendégek.
Rotschild Klára munka közben Rotschild Klára, Jovanka Broz Tito és Kádár Jánosné 1966-ban, Fotó: Kovács Gyula/MTI Fotó: MTI/Kacsor László
A legérdekesebb ruhákról és az ezekhez fűződő történetekről a “CLARA – Rotschild Klára – divatkirálynő a vasfüggöny mögött” című kiállítás kurátora, egyúttal a tervezőről szóló életrajzi könyv szerzője, Simonovics Ildikó mesélt a Secret Stories-nak.
Edelsheim Gyulai Ilona esküvői ruhája – 1940

„Az Edelsheim lányok közül Ilona esküvője volt az, ami a magyar sajtót legalább annyira foglalkoztatta, mint két évvel korábban Faruk egyiptomi királyé, hiszen nem mással, mint Horthy Istvánnal, a kormányzó fiával kötött házasságot” – kezdi Ildikó az egyik legismertebb Rotschild-ruha bemutatásával.
“Az esküvőre Ili grófnő és a mostohaanyja is Rotschild kreációt viselt. Az esküvőről minden magyar lap beszámolt, a nagy napot megelőzően a menyasszony ruháját egy Váci utcai virágbolt kirakatába állították ki, ahol akkora tumultus verődött össze, hogy kénytelenek voltak rendőrt állítani mellé, aki a forgalmat irányította.”
Ékszerkardigán, 1973
Rotschild Klára ékszerkardigánjait Yves Saint-Laurent egyik 1972-es modellje inspirálta. Bein Klárának, a szalon társadalmi ösztöndíjasának beszámolója szerint Rotschild saját pénzén vett meg egy eredeti modellt, amiből hármat szerepeltetett a következő divatbemutatóján. Mindhárom még a bemutató napján elkelt.
Hogyan terjedt a két világháború között a párizsi divat? Mi volt az általános módszer, amit Rotschild Klára a második világháborút követően is megtartott?
Ildikó így mesél erről: „A női divat központja akkoriban kizárólag Párizs volt. Ide zarándokolt minden szalontulajdonos és szabó, aki az elitet kívánta öltöztetni. Megnézték a párizsi divatházak bemutatóit, „belépőként” kötelesek voltak kifizetni meghatározott darabszámú ruhamodell árát, amelyet utóbb levásárolhattak az adott kollekcióból, majd otthon elkészíthették azok hű másait, illetve a látottak adaptációit. Az elit erre vágyott; mindenki úgy akart öltözni, ahogyan a francia divatházak kifutóin látni lehetett. A divatszabók szerte a világon ehhez alkalmazkodtak és hazcsempészték Párizs fényét és kreációit.
Rotschild Klára ennek megfelelően dolgozott, készített tökéletes kópiákat illetve a saját és a kliensek ízléséhez alakított adaptációkat, valamint önálló terveket is. A hatvanas-hetvenes években Máté Jolán volt az a mester, akire Rotschild Klára az ékszerkardigán vonalát alapozta. Joli néni, így hívták fiatal munkatársai, hímzéstudásával a francia Lesage-házzal vetekedett. Rotschild Klára nem egy az egyben másolta Yves Saint-Laurent darabjait, hanem abból kiindulva a legváltozatosabb remekeket gyártotta haláláig, Joli néni tudására és fantáziájára alapozva. Ezt a darabot Zentai Judit, az Alaszka Szőrme Szalon vezetője viselte.”
Menyasszonyi ruha, eredeti Balmain-modell, 1965
Ez a ruhamodell Mamusich Mártának, a szalon egykori direktriszének és manökenjének tulajdona. A Grace Kellyre emlékeztető nő esküvőjére Rotschild Klára egy eredeti Balmain-modellt szánt. A számára különösen kedves munkatárs Mátyás-templomban tartott esküvőjét az első sorból nézte végig.
Prémgallérral és gyöngygombokkal díszített gyapjútwill, Bein Klárának, a szalon egykori munkatársának esküvői ruhája, 1970
Az anyagot Rotschild Klára Párizsból hozta, a modellt a kettőjük elképzelése alapján a műhely kollektívája kivitelezte.
“Ma Bein Klári tud a legtöbbet mesélni az haute couture hazai nagyasszonyának világáról, hiszen tanulóéveitől kezdve, 10 éven át dolgozott a szalonban; és mivel jól tudott rajzolni, többször utazott ki Rotschilddal Párizsba a nagy divatházak bemutatóira. A ruha különlegessége, hogy mini fazon.”
Finom szövésű viszkózbrokát menyasszonyi ruha, kézzel készült magyaros hímzéssel, 1967
A ruhát Brook Magdalena Bonnban tartott esküvőjén viselte, amely kifejezetten számára készült, figyelembe véve, hogy a szoknyát szerette volna önállóan hordani a későbbiekben.
Magdalenát szerelme külföldre szólította, az ifjú férj német állampolgár volt, az esküvőt is kint, az akkori Nyugat-Németország fővárosában, Bonnban tartották. Magdaléna családja a menyasszonyi ruha tervezésekor fontosnak tartotta, hogy abban valamilyen formában érvényre jusson az ara származása. A kétrészes kreációnak ezen túl annak az igénynek is meg kellett felelnie, hogy azt a későbbiekben Magdaléna más ünnepi alkalommal is viselni szeretné. Így született egy ujjatlan, anyagából készült övvel összefogott alkalmi ruha és egy puffos, a ruhaanyagából kiszabott rövid ujjú, kalocsai jellegű selyem hímzéssel díszített felső.”
Kárpáti Lászlóné, Magdolna estélyi ruhája, tisztaselyem burett, organzasállal, 1977
„A sorban következő modell egy újabb német kötődésű ruhadarab. A szalon bemutatóit ekkoriban a Hiltonban rendezték, sokszori átpörgetés után az MTI Fotóarchívumában ráleltem Magdolna ruhájának bemutatós képére. Hatalmas szenzáció volt! Ráadásul a sors furcsa játéka, hogy Magdolna 30. születésnapját is a Hiltonban tartották, amelyre a ruhát édesapjától kapta. A csodaszép estélyi öltözék mellett az ajándék maga az ésesapa volt, aki miután 1956-ban Nyugat-Németországba disszidált, ekkor jöhetett először haza Magyarországra.”
Alkalmi ruha – selyemmuszlinnal kombinált poliésztercsipke selyembéléssel, 1975
Ez a ruhamodell eredetileg nem menyasszonyi ruhának készült. Tulajdonosa Gönczi Annamária, a Kiskegyed alapító újságírója, aki menyasszonyi öltözékként viselte az esküvőjén 1975-ben.
Lurex-poliészter jacquardbrokát menyasszonyi ruha, 1962
“Csényi György úr két éve tért be hozzám a múzeumba. Elmondása szerint már régóta figyelte a munkásságomat, mert nagyon megörült, hogy valaki elkezdett Rotschild Klárával foglalkozni. Így ugyanis értelmet nyert, hogy oly sok éven át őrizgette elhunyt felesége menyasszonyi ruháját. Csényi úr vidéki református lelkész volt, mikor udvarolt a kedvesének. Minden pénteken feljött Budapestre, hogy meglátogassa a menyasszonyát, Klárát, akivel az volt a kedvenc elfoglaltságuk, hogy végigsétáltak a Petőfi és a Váci utcán. Egy ilyen séta alkalmával egy gyönyörű ruha láttán megálltak a Különlegességi Női Ruhaszalon kirakata előtt, ahol Klára eldöntötte, hogy akármi is történjen, ő bizony Rotschild ruhában fog az oltár elé állni. A szerelmes férfi pedig csak bólintani mert.”
1962-ben egy térd fölé érő alkalmi darab Budapesten igazi unikumnak számított. Rotschild Klára szalonjából pedig egyenesen meghökkentő volt, mivel a divat nagyasszonya a hatvanas évek folyamán végig a Coco Chanel-féle, térdet fedő szoknyahossz mellett állt ki.
Fellépőruha – kreppelt selyem- muszlin acetátbéléssel, műanyag flitter-, üveggyöngy- és selyemszálas kézihímzés díszítéssel, 1969
A ruhát Rátonyi Hajninak, az édesapjával közös USA-beli turnéjához tervezte Rotschild Klára. Előképe Mary Zsuzsi 1968-as Táncdalfesztiválon viselt fellépőruhája volt, amely szintén a szalonban készült.
Chanel típusú kabát, 1967 körül
Csató Mari – a korszak egyik legtöbbet foglalkoztatott ’próbakisasszonya’ – Rotschild Klára egyik kedvenc manökenje volt.
A rá készült modelleket a legtöbb esetben megvásárolta, de előfordult, hogy azért kapott ajándékba ruhát, hogy azt egyfajta reklámként viselje. Ilyen volt ez a darab is, amelyet a Hungarotex által szervezett egyik görögországi divatbemutató turnéra kapta, hogy abban utazzon, majd abban jelenjen meg a hivatalos programokon.

Ha kíváncsiak vagytok a Rotschild-jelenség további részleteire, és bepillantanátok a “CLARA – Rotschild Klára – divatkirálynő a vasfüggöny mögött” című kiállítás nyomtatott verziójába, akkor mostantól online is elérhető a Magyar Nemzeti Múzeumban megrendezett tárlat katalógusa, melynek fejezetei egészen a múlt század harmincas éveiig repítenek vissza.
Ha szeretnétek megvásárolni, akkor ezen a weboldalon tudjátok megrendelni, illetve személyesen, Budapesten, a Penna Könyvesboltban. Tökéletes karácsonyi ajándék divatrajongó ismerősöknek, családtagoknak.
Ebben a videóban pedig Simonovics Ildikó mutatja be a katalógust – Rotschild-rajongóknak kötelező! 🙂
A Daalarna legújabb kollekcióját, a BUDAPEST-et itt nézheted meg. Kövess minket az Instagramon és a Pinteresten még több inspirációért!