Ha esküvő van a láthatáron, az első lépés általában az időpont kitűzése. Ha megvan a helyszín és a nagy nap dátuma, célszerű rögtön kiküldeni az értesítőket, hiszen annál több esély van arra, hogy szeretteink és barátaink mind részesei lehetnek életünk egyik legfontosabb napjának. A meghívók átadásának etikettjéről Varga Rózsa esküvőszervezőt (Bonjour) kérdeztük.
Manapság már létezik egy úgynevezett “Save the Date” kártya és maga a meghívó. Melyiket mikor érdemes kiküldeni?
A “Save the Date” értesítést ajánlatos azonnal kiküldeni, amint megvan az esküvő kitűzött dátuma, hiszen lesznek vendégek, akik messziről, akár külföldről érkeznek, és emiatt jó, ha minél előbb tudnak tervezni az esküvőnkkel. A meghívót ezt követően, de minimum 3 hónappal a nagy nap előtt küldjük el, vagy adjuk át személyesen, hiszen az idő gyorsan elszalad, és jó tudni időben, hányan fogadtál el a meghívásunkat.
A válaszra mennyi időt hagyjunk a meghívottaknak?
Ha korán küldtünk ki az értesítést, mondjuk fél évvel az esküvő előtt, akkor kérjünk választ egy hónapon belül, hiszen az esküvő előkészítésében, szervezésében a fél év nem sok idő… De mindenképpen egy olyan időintervallumot adjunk meg a válaszra, amivel nem csúszunk el a szervezést illetően.
Illik küldeni válaszkártyát is, amelyen keresztül vissza tudnak jelezni a vendégek ?
Több variáció létezik a válaszadásra, ennek egyik változata az úgynevezett RSVP kártya, amit küldhetünk a meghívóval együtt. (RSVP = “Respondez, s’il vous plait”, vagyis “Kérem, válaszoljon” – a szerk.) Amennyiben elektronikus úton küldtük a meghívót, akkor természetesen így is van mód visszajelezni.
Amit viszont kiemelnék, és talán a legjobb, legszemélyesebb módja a meghívók eljuttatásának: a személyes átadás. Ha meghívunk valakit az esküvőnkre, akkor többnyire olyan a kapcsolat köztünk, hogy van rá mód, inkább személyesen beszéljünk velük.
Érdemes meghívni olyan rokonokat, barátokat, akikről tudjuk, hogy nagy valószínűséggel nem tudnak majd eljönni?
Meghívni mindenképpen illendő. Ezáltal megadjuk az esélyét, hogy az illető mégis megoldja, hogy eljöjjön, emellett szép gesztus, hogy gondoltunk rájuk. Tulajdonképpen ezt a kérdést telefonon is lehet tisztázni, ha például egy idős rokonunkról van szó, aki az egészségi állapota miatt, nem biztos, hogy részt tud venni az esküvőn.
Kiknek ajánljuk fel a plusz egy főt, és hogy csináljuk okosan, hogy ne legyen belőle sértődés?
Szerintem illik mindenkinek felajánlani. Sok esküvő szervezésekor találkoztam olyannal – főként fiataloknál– , hogy a meghíváskor még nem tudták biztosan, kivel fognak érkezni, mert esetleg nincs állandó kapcsolatuk az adott időben. Viszont az esküvőig sok minden változhat, és emiatt szép gesztus, ha megadjuk a lehetőséget mindenkinek, hogy megosszák ezt a napot az ő plusz egy főjükkel. Ami ilyenkor fontos, hogy ha megvan a személy, akivel érkezne a vendég, mindenképpen egyeztetni kell a jegyespárral, hiszen elsősorban az ő nagy napjukról van szó, és emiatt illik biztosra menni, hogy a meghívott plusz egy fője is szívesen látott vendég. Emellett az ültetőkártyák miatt is érdemes tudni a vendégek pontos nevét.
Vajon eljött már a digitális meghívók korszaka?
Véleményem szerint minden, ami nyomtatott forma, az személyesebb, igényesebb. Egy “Save the Date” kártya vagy a később kiküldött meghívó az esküvő arculatát képezi. A stílusa, a design, már utal arra, milyen színvonalra számítsanak a vendégek az esküvőn. Dekoratív és egyben praktikus, ha a meghívót egy szép, különleges borítékban küldjük ki, ezáltal kevesebb az esélye, hogy elkeveredik a számlák, vagy másfajta levelek között és a meghívott hamarabb tud választ adni a meghívásra.
Válaszolva a kérdésedre, úgy gondolom, hogy nem jött el a digitális meghívók korszaka, ugyanakkor kétségtelen, hogy sokan használják az elektronikus úton küldött meghívókat is.
Mennyire részletezzük a meghívó szövegét? Melyek azok a konkrétumok, amelyeket erősen ajánlott feltüntetni?
Magát a meghívót, úgy gondolom, nem kell annyira részletezni, ezzel szemben egyre inkább bevált szokás, hogy a meghívó mellé – vagy akár később, egy második körben – elküldjük az esküvő programját is. Ezt már tartalmaz minden olyan információt, ami hasznos lehet a vendégek számára. A meghívó a helyszínt és az időpontot tartalmazza, valamint jelezhetjük, hogy az esküvő programjáról egy második körben küldünk tájékoztatót.
Hogyan jelezzük stílusosan a nászajándékra vonatkozó kérésünket?
Emiatt is, és sok más okból kifolyólag én azt szoktam tanácsolni, hogy személyesen adjuk át a meghívókat, hiszen egy találkozó alkalmával lehetőségünk nyílik átbeszélni a részleteket, és ebbe a nászajándék is bele tartozik. Van olyan, amikor a pár kijelöl egy üzletet, ahol összeállítanak egy listát azokból a felszerelésekből, tárgyakból, amit a pár kiválaszt az otthonukba.
Találkoztam már olyan párral is, akik megjelöltek egy konkrét jótékonysági szervezetet, akiknek szerették volna felajánlani a nászajándékukra szánt összeget. Ez nem feltétlenül pénzt jelentett. Például ha egy általuk kiválasztott családnak szerettek volna adományozni, azok kérhettek konkrét dolgokat: egy használt, már kinőtt gyerekbiciklit, iskolai felszereléseket, oktatáshoz hozzájárulást, stb.
A “jótékony nászajándék” persze a ritkábbik eset, ami viszont nagyon népszerű manapság, az a nászúthoz való hozzájárulás. Ez tulajdonképpen kiküszöböli a konkrét ajándékok beszerzésével járó bonyodalmakat, de mégis maradandó élményt ad az ifjú párnak.
Meghívóból is kétfélét is szoktak küldeni: csak a szertartásra hivatalosak részére, valamint a vacsorára is hivatalosak részére. Előbbinek is küldjünk RSVP-t?
Amennyiben a szertartásra kollégákat, jó ismerősöket hívnak meg, ebben az esetben nem szükséges az RSVP. A vacsorára hivatalos vendégek esetében viszont mindenképpen kérjünk RSVP-t, mert a szervezés szempontjából az ő részvételükkel fontos kalkulálni.
Kik azok a hozzátartozók, barátok, akiket mindenképpen illik személyesen felkeresnünk a meghívóval? Van erre valamilyen etikett szabály?
Szabály nincs, inkább csak illendőség kérdése. Ahogy már említettem is, én azt tanácsolom, hogy mindenkinek személyesen adjuk át a meghívót egy csésze kávé, tea mellett például. Sokkal személyesebb, barátságosabb, ha felkeressük a vendégeket, valamint azért is fontos, mert így alkalmunk nyílik átbeszélni a részleteket, a programot, ami már biztos, vagy a dresszkódot, amennyiben lesz ilyen.
Ha nincs módunk a találkozóra (például azért, mert egy másik országban élnek a meghívottak), a telefon a második legszemélyesebb módja a meghívásnak, amit persze követhet a hivatalos meghívó a későbbiekben.
Olvass még tőlünk az esküvőről:
- Ültetési rend az esküvőn – Így csináld jól az etikett szerint!
- Posztolni vagy nem posztolni? Esküvői social média etikett
- Esküvői etikett – 10 kérdés, 10 válasz
- Kreatív esküvői meghívók – 7 stílusos magyar grafikus